de-kracht-van-social-media-marketing

H1, H2 en H3: het belang van heading tags voor SEO

  1. Heading tags worden ook wel de kopteksten van een artikel genoemd. Door de H1, H2 en H3 consistent toe te passen binnen de content, verbeter je de kwaliteit in termen van SEO. Het resultaat van heading tags is evident: het geeft structuur aan de tekst, zowel voor de lezer, als ook voor de ‘bot’ van een zoekmachine. Een Google bot screent je website en kijkt naar de heading tags om globaal de inhoud van een tekst te bepalen. Wat zijn kopteksten en wat is het belang hiervan voor Search Engine Optimization?

Wat zijn H1, H2 en H3 tags?

Een zoekmachine gebruikt nog altijd heading tags om een beter beeld te krijgen van de inhoud van een tekst. Wil je structuur aanbrengen in een tekst, dan zijn de kopteksten essentieel. Stel je een tekst van 500 woorden voor; zonder heading tags zal een dergelijke tekst moeilijk leesbaar zijn. Dat geldt niet alleen voor de lezer, maar ook voor de zoekmachine. De H1, H2 en H3 geven structuur aan je website. Wat betekenen deze tags?

– H1: de titel van een tekst

– H2: subonderdeel van de tekst

– H3: verdieping van de H2-tekst

De structuur die je in een tekst aan wilt brengen, stopt overigens niet bij de H3. Sterker nog, deze loopt door tot een H4, H5 en H6. Deze heading tags worden dikwijls gebruikt voor de langere teksten met 2.000 woorden of meer. De meest relevante heading tags zijn evenwel de H1, H2 en H3. Met deze kopteksten bepaal je de route en structuur van een artikel of tekst.

Heading tags voor SEO

Kopteksten, ofwel heading tags, spelen een belangrijke rol in SEO en een website in zijn algemeenheid. Een onervaren schrijver zal kopteksten van alinea’s alleen dikdrukken, om hiermee de leesbaarheid te verbeteren. Dit is wellicht goed voor de leesbaarheid, maar het geeft niet de verwachte impuls met het oog op de kwaliteitsscore van een tekst. Het gebruiken van de heading tags (H1, H2 en H3) heeft namelijk een specifieke reden: je communiceert het doel en de inhoud van een tekst met de zoekmachine. Waar kijkt een zoekmachine naar? Op basis van relevantie kijkt een search engine eerst naar de H1, vervolgens naar de H2 en in een later stadium pas naar de H3-H6 en frequente zoekwoorden.

Heading tags bepalen

Schrijf je zelf wel eens teksten en neem je deze achteraf nog eens door? Wanneer je op basis van de heading tags al de inhoud kunt inschatten, dan weet je dat de kwaliteit van de kopteksten in orde is. Een zoekmachine redeneert op dezelfde manier. Het bepalen van de H1, H2 en H3 is niet eenvoudig, maar wel erg relevant voor de SEO-kwaliteitsscore. Kijk goed naar de volgende elementen:

– Komen belangrijke zoekwoorden of zoektermen (langere zinnen) terug in de tags?

– Voorkom tegelijk een overkill aan specifieke zoekwoorden, want dit werkt averechts

– Creëer natuurlijke headings tags die de inhoud van een tekst dekken

– Bewaar de structuur van een tekst, en kies niet voor een H3 omdat het ‘moet’

Zoekmachines en algoritmen worden steeds slimmer. Maak je gebruik van heading tags, realiseer je dan dat de zoekmachine een overkill aan zoekwoorden in de kopteksten juist zal afstraffen met een lagere SEO-kwaliteitsscore. Tegelijk dienen deze heading tags wel duidelijk genoeg te zijn. Ontwikkel een natuurlijke tekst met afwisselende kopteksten.

Hoe herken je de H1, H2 en H3?

Ben je benieuwd hoe heading tags zijn te herkennen? Dit is relatief eenvoudig. De H1 is doorgaans de titel van een pagina/artikel. De H2 zou gelijk moeten staan aan het eerste tussenkopje. De H3 is iets minder makkelijk te onderscheiden, want dit is een onderliggende factor van de H2, welke in uiterlijk niet zoveel verschillen.

Wil je zeker weten of je te maken hebt met een heading tag, dan is het mogelijk om een pagina te inspecteren. Dit doe je door op de tekst van het tussenkopje te selecteren, te drukken op de rechtermuisknop en vervolgens te kiezen voor ‘inspecteren’. In een menu aan de rechterzijde vind je direct de heading tag.

Plaats je jouw tekst in een CMS, dan is het toekennen van een H1, H2 en H3 eenvoudig. Doorgaans is de titel automatisch een H1, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. De H2 en H3 bepaal je zelf. Het betreft de titel van een tussenkopje. Het CMS geeft je de keuze om een tekst ‘visueel’ of als ‘tekst’ in te voegen. Opties in heading tags

Kies je voor ‘visueel’, dan krijg je automatisch de keuze om een willekeurige heading tag te bepalen (zie voorbeeld rechts). Wil je alles handmatig doen? Dan kies je in plaats van visueel voor ’tekst’. Daar voeg je de code van de tekst in, ofwel de heading tag van een tussenkopje. Dit doe je als volgt:

Dit is Header 1.

 

Dit is Header 2.

 

Dit is Header 3.

Een webvertorial bij Zichtbaar24

Bedrijven met een eigen website of extern geschreven artikelen, trachten uiteraard een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachine te veroveren. Naarmate je namelijk beter vindbaar bent, stijgt de waarde van je tekst en mogelijk ook de conversie die hierop volgt. Wil je bij Zichtbaar24 een gebruikmaken van de mogelijkheden van een webvertorial? Ook dan is het waardevol om een goede structuur aan de tekst te geven. Door het consistent toepassen van heading tags geef je een impuls aan de SEO-kwaliteit van de tekst en je algehele bereik. Zichtbaar24 beschikt over de kennis om jouw teksten te voorzien van een heldere en waardevolle structuur.

Heading tags: essentieel onderdeel van een tekst

Heading tags of kopteksten geven een natuurlijke structuur aan jouw tekst. Dat is niet alleen prettig voor de lezer, maar ook waardevol voor je positionering in de zoekmachine. Realiseer ook een verbeterde SEO-kwaliteitsscore in je content en verwerk de belangrijkste zoektermen van je tekst in de heading tags, maar niet te veel! We streven toch allemaal naar een leesbare én waardevolle tekst? Laat je teksten binnenkort schrijven door de SEO-specialisten van Zichtbaar24 met onze Actie SEO Teksten: we schrijven een professionele tekst voor je website, waarmee je hoger wordt gevonden in de zoekmachines.

 

 

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24