de-kracht-van-social-media-marketing

Wat zijn backlinks en hoe beïnvloeden ze je website?

Voor de autoriteit van een website spelen inkomende links, ook wel backlinks genoemd, een bepalende rol. Wat zijn dit precies? Backlinks zijn referenties vanaf een andere website, welke naar een pagina op jouw website verwijzen. In de ideale situatie komen deze ‘one way links’ op natuurlijke wijze tot stand, en anders is het mogelijk om actief te sturen op backlinks naar je website middels linkruil. De term zie je vaker terugkomen, maar wat is exact de invloed van externe websites die verwijzen naar jouw platform? We vertellen je er alles over.

Backlinks: een referentie naar je website

Inkomende links op je website zijn buitengewoon waardevol. Ze zijn cruciaal in de waardebepaling van je website voor de zoekmachine. Bij de opbouw van een website zijn een drietal links belangrijk:

  1. Interne links: eigen links die verwijzen naar overige pagina’s op je website
  2. Backlinks: uitgaande links waarin je verwijst naar een andere website
  3. Inkomende links: links vanaf een andere website naar een pagina op jouw platform

Hoewel de interne en externe links óók belangrijk zijn, vertegenwoordigen backlinks de meeste waarde. Een andere website geeft hiermee in principe aan dat jij op een specifiek gebied als autoriteit mag worden aangemerkt, en dat zie je terug in de zoekmachine. Een backlink kan je zien als een uitgebrachte stem op je website. Je content is waardevol genoeg om een vermelding te krijgen. Naarmate dit vaker gebeurt, des te relevanter je wordt, en hoe hoger de kwaliteitsscore van je website zal uitvallen.

Deze content is waardevol, voegt iets toe aan mijn verhaal en is verdienstelijk

Een backlink is niet te verwarren met een interne of externe link. Middels interne links geef je structuur aan je eigen website, hetgeen ook interessant is voor de waardebepaling van je website. Met een externe link geef je de credits juist aan een andere website, door hiernaar te verwijzen.

Hoe beïnvloeden inkomende links je website?

Backlinks zijn onderdeel van SEO: Search Engine Optimization. Dit uitgebreide concept is erop gericht om je website zo hoog mogelijk in de zoekmachine te positioneren. Dit is gebaseerd op een aantal componenten, zoals ook zoekwoorden, snelheid op je website, beveiliging en meer. Op al deze elementen heb je zelf invloed, terwijl backlinks in de meeste gevallen ‘natuurlijk’ tot stand komen. Wanneer je het goed doet, dan komen mensen op je website voor de intrinsieke waarde, en verwijzen vervolgens zonder contact met je te hebben naar een specifieke pagina.

Wat is concreet de invloed van deze ‘inbound links’ op je website? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Kortgezegd komt het erop neer dat één kwalitatief sterke backlink beter is dan honderd kwaliteitsarme links. Helaas heb je daar als website, uitgaande van natuurlijk verkregen backlinks, buitengewoon weinig over te zeggen.

Wat is een kwalitatieve backlink?

Sterke backlinks zijn afkomstig van websites met een hoge kwaliteitsscore. Naar welke cijfers kijk je om erachter te komen wat de kwaliteit van een backlink is?

  1. Domain Rating (DR) en URL Rating (UR)
  2. DR: Domein Score van de complete website
  3. UR: URL Rating van een specifieke pagina

Logischerwijs is een kwalitatieve link afkomstig van een website die bovenstaande onderdelen in grote lijnen op een hoog niveau heeft staan. Sterker nog: het opbouwen van een sterk en kwalitatief linkprofiel heeft een direct effect op de autoriteit van je website. Onder meer do-follow en no-follow links, met een ideale verhouding van 80/20, hebben hier ook invloed op.

Weergave backlink

Natuurlijke backlinks zijn in principe altijd goed, maar een deel van de waarde is ook af te leiden aan de zogenaamde anchor tekst. Dit is het woord of de zoekwoordencombinatie waaronder je link terug te vinden is. Stel dat je website informatie geeft over het interieur van een huis, dan wil je bij voorkeur binnen de anchor tekst het woord ‘interieur’ terugvinden:

Goed: Ben je op zoek naar de trends van dit jaar om het interieur van je woning een impuls te geven?

In het bovenstaande voorbeeld is de anchor tekst op de juiste manier weergegeven. De anchor tekst kan echter ook minder sterk uitvallen, zonder dat je er iets aan kunt doen. Zie het volgende voorbeeld:

Fout: Wat zijn de trends in huisinrichting voor 2020?

De anchor tekst is in deze zin niet erg sterk, maar ook niet per definitie slecht. Ten eerste komt dit omdat de anchor tekst slechts één zoekwoord bevat, en ten tweede omdat deze de lading niet dekt. Je wilt een anchor tekst waarbij je het liefst meer dan één zoekwoord kan vermelden. Dit geeft de meeste waarde mee aan je backlink en het vergroot tegelijk de kans dat mensen op de link klikken.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24