Waarom is een mobile responsive design voor de website zo belangrijk?

Sinds 1 juli 2019 hanteert Google Search de ‘Mobile-first Indexing’ voor nieuwe websites, dan wel websites die tot dat moment onbekend waren voor de zoekmachine. De ingreep heeft het online landschap ingrijpend veranderd, want de focus ligt inmiddels primair op mobiele websites. Logisch, want we zoeken met zijn allen steeds vaker op onze mobiel of tablet, en laten de desktop en laptop links liggen. Inmiddels wordt 60% van alle zoekopdrachten mobiel uitgevoerd. Het is tekenend voor het belang van een mobile responsive website en design.

De verschuiving richting mobile-first

Mobile-first indexing door Google Search, het komt niet uit de lucht vallen. Wat is er makkelijker dan een zoekopdracht uitvoeren op je mobiel of tablet, terwijl je op straat loopt of in een volle trein zit? Met de ontwikkeling binnen responsive designs voor websites, groeien ook de mogelijkheden om je website op een andere manier vorm te geven. Een sterke basis op de desk- of laptop; een nog sterkere basis voor mobiele apparaten. En hoewel online conversies nog vaker op desktop worden uitgevoerd, zal ook deze statistiek steeds verder opschuiven naar de kant van mobiele devices.

Google Search waardeert een mobielvriendelijke website. Staat jouw website op desk- of laptop als een huis, maar heb je eigenlijk geen idee hoe dit er op mobiel uitziet? Wij vertellen je hoe je de mobiele versie van je website eenvoudig kunt checken én aanpassen vanaf je desktop of laptop.

  1. Bezoek je website op de desktop
  2. Klik op de rechtermuisknop en vervolgens op ‘inspecteren’
  3. Kies voor de ‘Toggle Device Toolbar’ (Sneltoets: Control + Shift + M)
  4. Check de mobiele versie van je website

Valt het op dat je website niet beschikt over het gewenste mobile responsive design? Tijd om aan de slag te gaan! Voor een WordPress website kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van de Elementor (PRO) plug-in, waardoor je de mobiele versie van je website stapsgewijs kunt vormgeven.

Vindbaarheid website

Een website die op het eerste oog aan alle voorwaarden voldoet, maar niet gevonden wordt door de doelgroep. Het is zonde! Zonder dat je jezelf er bewust van bent, kan het design van je website op mobiele devices op alle fronten verschillen van de desktop-versie, waardoor de zoekmachine de website minder goed waardeert. Het voorkomt dat je website het maximale potentieel benadert, en dat heeft gevolgen voor de vindbaarheid van de website.

Voordat je gaat zoeken naar oorzaken die mogelijk spelen aan de achterkant van de website, is het daarom goed om eerst de mobiele weergave van je website te onderzoeken. Het is een stap die te vaak wordt overgeslagen, terwijl de Mobile-first indexing je eigenlijk al genoeg zou moeten vertellen.

Gebruiksvriendelijk design op mobiel

Heb jij op je mobiel wel eens een website bezocht waar het design alle kanten op vloog, behalve de juiste? Grote kans dat je direct weg hebt geklikt! Twijfel je over de mobiele responsiviteit van je website? De statistieken vertellen je voldoende. Ga maar eens op onderzoek uit via Google Analytics. In de website statistieken is ruimte gemaakt voor het bounce percentage. Een hoog bounce percentage laat zien dat mensen kort na de entree op je website alweer vertrekken, en dus gaat er iets mis in de gebruiksvriendelijkheid en inhoud van je website en pagina’s.

Mobielvriendelijke website

Het belang van de mobiele ervaring

Een fijne ervaring op je website, vooral via de mobiel, is van essentieel belang om nu en in de toekomst te kunnen concurreren. Welke technieken en plug-ins hanteer je om de mobiele weergave van je website een impuls te geven? Het is de reden waarom steeds meer bedrijven in hun market approach met de website kiezen voor een combinatie van development en marketing. Content marketing voor de inhoud van de website, en development voor de juiste weergave op ieder toestel. Dit komt samen in het wireframe van de website. Het raamwerk en de bouwtekening.

Binnen het raamwerk van de website komen diverse componenten samen. CSS, codetaal, concepten en implementatie. Het mooie van een wireframe is dat je een concept snel kunt toetsen en vervolgens ruimte hebt om te optimaliseren. In elke fase van de opbouw van een website weet je zodoende zeker dat je niks vergeet, en garandeer je jezelf van een mobile responsive website.

User Experience

Naast de content op een website, het stukje inhoudelijke informatie, zien we een steeds grotere rol weggelegd voor de User Experience (UX). De ervaring van bezoekers op je website. Google Search beoordeelt jouw website op basis van een gebruiksvriendelijke ervaring. Ook de Googlebot wil namelijk snel en eenvoudig over je website kunnen surfen, en daarbij de belangrijkste informatie snel kunnen vinden. En hoewel het concept User Experience groter is dan alleen een mobile responsive website, is de gebruikerservaring op de website wel degelijk van cruciaal belang.

Investeren in een mobile-first website

Wie in de toekomst mee wil blijven doen op het internet, die zal zich in steeds grotere mate moeten bezighouden met het mobile responsive design van de website. De verschuiving richting mobiele zoekopdrachten is namelijk nog altijd gaande, en ook het aandeel mobiele conversies zal groeien ten opzichte, of zelfs ten koste van conversies op desktop en laptop. Tijd om aan de slag te gaan met een mobile responsive design voor je website, want zo weet jij je bezoekers beter vast te houden én lukt het je om de concurrentie af te troeven.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24