Waar moet een zakelijke website aan voldoen?
In 2018 meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 94 procent van alle bedrijven in Nederland een eigen website had. Ook groeide het aantal geregistreerde .nl domeinnamen tussen het eerste en derde kwartaal met 2 procent. Dat een zakelijke website inmiddels een vereiste is voor de bereikbaarheid van je bedrijf is een gegeven. Zakelijke klanten zien een bedrijfswebsite als visitekaartje en weten je zo te vinden. Ook de uiteindelijke keuze om met een bedrijf in zee te gaan, wordt vaak op basis van de website gemaakt.
In onze blog gaan we in op de richtlijnen voor een zakelijke, professionele website. We hebben het dan specifiek over de B2B markt; bedrijven die zaken doen met andere ondernemingen.
Pijlers voor een zakelijke website
Om de eisen van een professionele website overzichtelijk te houden hebben we 5 pijlers opgesteld: een betrouwbare uitstraling, de snelheid van de website, afgestemd op de zakelijke doelgroep, een responsief platform en het doel: propositiewaarde overbrengen.
Een betrouwbare uitstraling
Bezoekers naar je website trekken is één ding. Maar bezoekers vasthouden op de website en hen overtuigen tot het invullen van het contactformulier, is iets anders. Wil je dat bezoekers hun contactgegevens achterlaten, dan moet je inspelen op het vertrouwen van de bezoeker. Leesbaarheid, de look & feel en een ‘logische URL’ zijn factoren om in ogenschouw te houden.
De uitstraling van je website begint al met de domeinnaam. Een .com domeinnaam laat zien dat je geïnvesteerd hebt in een bedrijfsbranding. Daarnaast suggereert het dat je bedrijf internationaal opereert wat ten goede kan komen voor je klandizie. Je kunt overigens ook ‘gewoon’ beginnen met een .nl domein en op een later moment de stap zetten richting het buitenland.
Fouten op de website zijn wel het laatste dat je wilt. De leesbaarheid moet op orde zijn. Vraag je jezelf wel eens af hoe lang een tekst gemiddeld hoort te zijn? Wij houden van de less is more methode, maar deze is niet altijd effectief wanneer we kijken naar de vindbaarheid van de website. Kies je voor lange teksten, zorg dan voor voldoende afwisseling op de pagina. Daarmee blijft de pagina ‘leesbaar’ en prettig om de bezoeken.
De snelheid van je website
Zoekmachines hanteren sinds 2010 de websitesnelheid als vaste vereiste om een goede positie te veroveren. Om dat te specificeren: je website moet binnen twee seconden ingeladen zijn, anders indexeert Google je website, en geeft op basis van de websitesnelheid een lagere kwaliteitsscore. Dit resulteert in een verminderde vindbaarheid. In 2018 introduceerde Google de Mobile First Indexing, waarmee de focus kwam te liggen op de kwaliteit van de mobiele website. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het groeiend aantal mobiele gebruikers van de zoekmachine.
Afstemmen op de zakelijke doelgroep
Om op te vallen in de zakelijke markt, is het van belang dat je website is afgestemd op de beoogde doelgroep. Cruciale elementen zijn de content, afbeeldingen, navigatiestructuur en kleurstelling. Deze moeten in alles beschikken over een zekere cohesie.
Content – Om te beginnen dienen er voldoende teksten te zijn. Met het uitgangspunt dat Search Engine Optimization (SEO) meetelt, moeten zoekmachines in staat zijn om de context van je website te analyseren. Dit gebeurt op basis van focus keywords, headings, afbeeldingen en de menu structuur. Zorg ervoor dat de teksten aansluiten op de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Sluit andere vergelijkbare zoektermen niet uit om je bereikbaarheid te vergoten. En zorg er tot slot voor dat je website beschikt over een logische menu structuur.
Afbeeldingen – ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’ is een quote die je waarschijnlijk al te vaak hebt gehoord, maar het klopt niettemin. Afbeeldingen spelen een belangrijke rol bij het overbrengen van een boodschap. Je kunt ze gebruiken als aanvulling op de content of juist het middelpunt laten zijn van de pagina. Zorg er daarbij wel voor dat de afbeeldingen over een professionele uitstraling beschikken, en blijf de doelgroep in het achterhoofd houden bij de keuzes die je maakt.
Website structuur – Een goede navigatiestructuur bevordert de ranking van je website binnen de zoekmachine en zorgt ervoor dat bezoekers snel bij hun einddoel uitkomen. Plaats de belangrijkste pagina’s bovenaan in het primaire navigatiemenu. Hanteer ook eens de duimregel: maximaal 7 navigatie om je menu overzichtelijk te houden. Bij meer dan 7 pagina’s kun je eraan denken om een dropdown menu te gebruiken. Een andere belangrijke, ongeschreven regel is dat elke belangrijke pagina binnen 3 muisklikken te bereiken is. Wanneer hier geen sprake van is, dan loop je potentiele klanten mis. Simpelweg omdat zij de belangrijkste pagina nooit zullen bereiken.
Kleurstelling – Zorg ervoor dat de kleuren van je website overeenkomen met de huisstijl van je bedrijf. Heb je kleuren in je logo? Laten deze kleuren terugkomen in het navigatiemenu en de knoppen van je website. Dat oogt prettig en draagt bij aan een professionele uitstraling. Om er zeker van te zijn dat je de juiste kleuren gebruikt, is het verstandig om een handboek bij te houden. Hier laat je alle belangrijke kleurcodes terugkomen, zodat je bij elke uitbreiding van de website dezelfde stijl kunt aanhouden.
Een responsieve website
Een term die we steeds vaker voorbij zien komen: responsiveness. Het betekent dat je website hoge usability behoeven op mobiele apparaten zoals de smartphone en tablet. Het maken van een mobiele website hoeft niet lastig te zijn, maar vraagt wel enige aandacht. Een belangrijke tip: ontwerp je website vanaf de opbouw specifiek voor smartphones, en schaal vervolgens op naar laptops en grote beeldschermen. Dit noemt men de Mobile First Indexing. Zoekmachines nemen dit mee in hun beoordeling van websites. Daarnaast surfen steeds meer mensen op hun smartphone, en dan is een mobiele website natuurlijk extra belangrijk.
Het doel: de propositiewaarde overbrengen
Bij een zakelijke website dient het doel niet uit het oog verloren te worden. Je wilt tenslotte je bezoeker informeren over het product of je dienstverlening. Hierbij dient de propositiewaarde naar voren te komen, zodat het duidelijk wordt waarom de bezoeker of potentiële klant voor jou moet kiezen.
Het overbrengen van de propositiewaarde is geen eenvoudige taak. Het vergt meer dan één alinea of koptekst waarmee je je doel duidelijk maakt. Je wilt het liefst dat de bezoeker alle fasen van het aankoopproces in één keer doorlopen. Vanaf het opwekken van interesse, daarna de communicatie van de voordelen van jouw bedrijf en vervolgens de call-to-action waarin een bezoeker besluit zijn of haar gegevens achter te laten. Let op dat de hele website aansluit op diezelfde propositiewaarde. Verhuur je bijvoorbeeld fietsen? Laat bovenaan de pagina een knop zien waar bezoekers zich eenvoudig kunnen aanmelden.