SEO voor bedrijven

Search Enigene Optimization (SEO) is een term die we vaak tegenkomen in de marketingwereld, maar waar staat dit precies voor? SEO mogen we vrij vertalen als ‘zoekmachine optimalisatie’. Door alle facetten van dit principe correct en consistent toe te passen, realiseer je een verbeterde vindbaarheid van jouw website in de zoekmachine. Steeds meer bedrijven investeren daarom in SEO als essentieel onderdeel van marketing. Waarom?

Zakelijke SEO

Zoekmachines zijn het middelpunt van vraag & aanbod. De doelgroep heeft een vraag, en jij beschikt over het juiste aanbod. Het is evident dat je met specifieke zoektermen bovenin de zoekresultaten gevonden wilt worden. Zoekresultaten zijn opgedeeld in twee onderdelen: de betaalde advertenties en organische links. Betaalde advertenties krijgen altijd de hoogste positionering in de zoekmachine, omdat websites/bedrijven hiervoor betalen (SEA). De bedrijven die niet betalen voor advertenties, maar juist over een goede website en sterke content beschikken, zijn binnen de organische zoekresultaten bovenaan te vinden.

Ieder bedrijf met een eigen website heeft behoefte aan zoekmachine optimalisatie. Als bedrijf ontwikkel je namelijk niet zomaar een website, dit is hét visitekaartje van je bedrijf voor de doelgroep. Heb je geen budget voor Search Engine Advertising (SEA), dan ligt een investering in Search Engine Optimization (SEO) voor de hand. Check ook eens onze SEO actie. SEO resulteert op de lange termijn in een goede vindbaarheid van je bedrijf en website. Tevens brengen organische bezoekers meer directe waarde mee op het moment dat ze ‘klant worden’, zeker in vergelijking met een klant die middels advertising op je website is gekomen.

Alle elementen van Search Engine Optimization

De zoekmachine heeft een algoritme, waarmee de ranking van een website wordt bepaald. Niet de mening van bezoekers bepalen je online vindbaarheid, maar dit algoritme. Er bestaan honderden datapunten die beslissen of een website een goede ranking krijgt binnen de zoekmachine. SEO kent diverse elementen, welke samen de kwaliteitsscore bepalen. Dit zijn onder meer:

  1. Consistent gebruik van zoekwoorden en zoekwoorddichtheidSEO voor bedrijven
  2. Afbeeldingen: alt-tekst, beschrijving en kwaliteit
  3. Tussenkopjes (H1, H2 en H3) in unieke content
  4. Kwaliteit van interne én externe links op de website
  5. Een logische structuur van de website (rich/featured snippets)
  6. Mobile responsive website en gebruiksvriendelijkheid

Zoekmachines kennen tot slot een hogere score toe aan websites waar door andere (relevante) pagina’s aan wordt gerefereerd met een uitgaande link.

Stel je een zoekopdracht voor, zoals: ‘Wat is SEO?’. De verwachting is dat je de link krijgt te zien, welke het beste antwoord geeft op de zoekterm. Jouw vraag is geformuleerd in de woorden, waarbij ‘SEO’ de belangrijke zoekterm is. Ook alternatieve of aanvullende termen op SEO, welke in de lopende content worden verwerkt, zorgen voor een hogere waardering in de kwaliteitsscore.

Een website gericht op informatie

Waaraan moet een webpagina voldoen? Simpel. Op een website, of beter nog een specifieke pagina, toon je duidelijk de informatie waarnaar men op zoek is. Een website probeert dit op de best mogelijke manier te doen, beter dan de concurrenten. Weet je de bezoeker op de juiste manier te bedienen met relevante en unieke informatie, dan heeft dit een positief effect op de vindbaarheid van een website/pagina in de zoekmachine.

Dit principe is vergelijkbaar met klanten die een winkel bezoeken voor een specifieke jas. Wat is je doel? Je wilt die klant goed, snel en effectief helpen. Tegelijk wil je dat deze klant vaker terugkomt, en dus kies je voor een gebruiksvriendelijke omgeving om de aankoop te stimuleren. Heb je een jas gepromoot, maar is deze vervolgens nergens in de winkel te vinden, dan is de Return On Investment (ROI) praktisch ‘nul’. De klant verlaat de winkel en shopt op een andere plek verder. Dit geldt ook voor een website. Als een bezoeker van je website te lang moet zoeken naar een antwoord, dan bestaat de kans dat deze verkiest te gaan kijken bij de concurrent, waar het product of de dienst wél direct te vinden is.

Copywriting

Copywriting is het optimaliseren van bestaande of aangeleverde teksten. Doorgaans hebben we het hier over het redigeren van de stijl- en spelfouten in een tekst, maar wist je dat er ook zoiets bestond als SEO copywriting? Hierin optimaliseer je content voor bezoekers langs de richtlijnen van Search Engine Optimization. Je hebt een sterke tekst geschreven waarmee je antwoord geeft op de vraag van bezoekers, en hebt deze ook nog volgens SEO-standaarden geoptimaliseerd. Het zijn de vaste facetten waaraan een goede webtekst moet voldoen.

SEO voor nieuwe websites

SEO wordt gebruikt om op termijn meer organische bezoekers op de website te kunnen ontvangen. Je website moet in zijn geheel geïndexeerd worden door de zoekmachine, en vervolgens krijgen afzonderlijke pagina’s een kwaliteitsscore. Iedere keer dat een ‘bot’ over je website gaat, worden pagina’s opnieuw beoordeeld. Met een bestaande website ben je doorlopend aan het optimaliseren, terwijl je met een nieuwe website vanaf ‘0’ begint met het opbouwen van je platform.

Je hebt nu nog weinig bezoekers en de naamsbekendheid is nog erg laag. Hoe krijg je meer bezoekers? Juist, door ervoor te zorgen dat jouw website snel, alles omvattend en kwalitatief sterk is. Veel mensen focussen zich uitsluitend op content, maar wist je dat SEO voor afbeeldingen óók belangrijk is? De veelzijdigheid van SEO zorgt ervoor dat je naar alle aspecten moet kijken.

SEO website Direct data verzamelen

De zoekmachine helpt je bij het lanceren van een nieuwe website. Je krijgt namelijk prioriteit. Waarom? Dit doet de zoekmachine om data te verzamelen over jouw website. Een ‘bot’ zal periodiek je website screenen, waarbij de structuur en inhoud wordt beoordeeld. Als aan de hand van de

verzamelde data opvalt dat de website of webpagina’s beter ranken vergeleken met concurrerende websites, dan zal jouw website een hogere positie verkrijgen. SEO is echter dynamisch. Merkt de zoekmachine dat de kwaliteit van de website terugloopt/langere tijd gelijk blijft, of is een concurrerende website het juist beter gaan doen? Dan daalt je website in de zoekresultaten.

De gouden tip is dus om je tekst en informatie zo relevant, uniek en ‘fris’ mogelijk te houden in combinatie met relevante zoekwoorden.

Autoriteit op internet

Het maken van meerdere pagina’s, met gerichte en relevante zoekwoorden, maakt je op den duur autoriteit. Wat is dat? Websites met autoriteit vind je doorgaans in de eerste drie zoekresultaten op specifieke zoektermen. Ze worden als voorbeeld gezien, omdat deze websites goed zijn te vinden. Als interne pagina’s goed met elkaar linken en daarmee de structuur van de website geoptimaliseerd is, heeft dat een positief effect op je positie in de zoekmachine.

Als een andere website naar jou verwijst, dan ben je daadwerkelijk een autoriteit. Mensen of websitebeheerders zullen daarmee ten dele bepalen of jouw website een autoriteit wordt of niet. Het opbouwen van autoriteit is een proces wat makkelijk een paar maanden tot een aantal jaren kan duren. Dit is onder meer terug te vinden in de Trust Flow & Citation Flow van een website.

Goede SEO beperkt de bounce rate

Niet alleen de content op jouw website is bepalend voor de kwaliteitsscore, de gehele lay-out en look & feel ook. Het gaat om de emotie van de bezoeker. Een drukke, chaotische look zorgt ervoor dat bezoekers snel worden afgeleid, met als resultaat dat zij de website verlaten (exit-ratio stijgt). Dit wil je natuurlijk niet. Jij wilt dat de bezoeker rustig kan surfen over je website. Met een rustige look en goede structuur trek je meer bezoekers én blijven zij langer op je website hangen. Als de zoekmachine merkt dat bezoekers vrijwel direct na entree op de website alweer afhaken, dan wordt de link gelegd dat jouw website niet relevant is voor de bezoeker en het betreffende zoekwoord. Dit resulteert in een lagere kwaliteitsscore.

Moet je je dan uitsluitend richten op Search Engine Optimization? Nee, zeker niet. Zeker op een website met lagere bezoekersaantallen is investeren in SEO interessant, maar vooral in combinatie met andere marketinginstrumenten. Hierbij valt te denken aan social media, adverteren (SEA) en bloggen op externe websites. Wil je snel resultaat zien in de bezoekersaantallen van je website, maar ook op de lange termijn een hoog niveau aantikken? Dan kies je voor een combinatie van SEO en SEA.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24