SEO: focus op leesbaarheid
Iedereen met een eigen website zal beamen dat het belangrijk is om organisch goed vindbaar te zijn voor de doelgroep. Het is een goedkope manier om bezoekers naar je website te trekken; goedkoper ten opzichte van adverteren. Search Engine Optimization, kortweg SEO, is wat dat betreft een zeer breed begrip. Veel mensen zullen binnen een tekst vooral rekening houden met relevante headings, een gebalanceerde zoekwoordendichtheid en alt & image tags. Wist je dat leesbaarheid ook een wezenlijk onderdeel is van de SEO-score die wordt toegekend aan je website?
De leesbaarheid van een tekst is essentieel. Laten we eerlijk zijn, niemand geniet van een ellenlange tekst op het internet. Een goed leesbare tekst moet voldoen aan de volgende criteria: duidelijke, begrijpelijke en actief geschreven content. Het maakt een tekst makkelijk leesbaar voor de bezoeker en zorgt ervoor dat hij of zij graag verder leest. Is de leesbaarheid ronduit slecht, dan zullen je bezoekers snel afhaken en op andere websites verder speuren. Zonde, want je verliest een potentiële klant of fan.
Waarde van leesbaarheid voor SEO
Hoe bepalend is de leesbaarheid van een tekst voor de SEO-score van je website. Binnen diverse CMS-systemen wordt de factor ‘leesbaarheid’ al meegenomen als aanvullende functionaliteit. Handig, want zo weet je in hoeverre de tekst goed leesbaar is voor de bezoeker. Het is evenwel onbekend of leesbaarheid ook daadwerkelijk een rankingfactor is voor de zoekmachine. Veel mensen zullen daarom technische SEO-aspecten verkiezen boven een goede leesbaarheid, niet wetend welke gevolgen dit kan hebben.
Welke factoren bepalen de leesbaarheid van een tekst?
- Zinslengte: te lange zinnen (meer dan 20 of 25 woorden) beïnvloeden de leesbaarheid
- Koptekst-verdeling: headings van de tekst (H1, H2, H3 en H4)
- Lijdende vorm: passieve teksten zijn moeilijk leesbaar
- Flesch Reading Ease: algemeen gemakkelijk leesbare teksten
- Paragraaflente: te lange paragrafen (meer dan 150 woorden) beïnvloeden de leesbaarheid
- Signaalwoorden: situatie A leidt tot situatie B. Achter de komma refereer je naar situatie A
- Opeenvolgende zinnen: begin de volgende zin met een ander woord
De leesbaarheid van een tekst wordt bepaald aan de hand van bovenstaande factoren. Als schrijver is het lastig om alle factoren te perfectioneren. Een verhaal vanuit het verleden beschikt bijvoorbeeld vaak over een lijdende vorm, terwijl de gewenste paragraaflengte ook niet altijd is te handhaven. Door tekstoptimalisatie uit te voeren zorg je evenwel voor een goed leesbare tekst; fijn voor de lezer en belangrijk om mensen langer op je website te houden.
Spreek- en schrijftaal
Spreektaal is anders dan schrijftaal, maar door in deze spreektaal te schrijven, zorg je wel voor een herkenbare leesstijl. Dit wil zeggen: schrijf zoals je tegen iemand zou spreken. Hiermee creëer je een natuurlijke en goed leesbare tekst. Schrijftaal is van nature iets platter, en daardoor niet per se makkelijk leesbaar. De juiste ‘tone of voice’ geeft je tekst een duidelijke impuls. Vind je het nou lastig om de gewenste leesbaarheid aan een tekst mee te geven? De SEO uitbesteden bij MediaGarant is dan voor jou misschien interessant. We gaan graag voor je aan de slag.
Leesbaar voor doelgroep
Hoewel de leesbaarheid meetbaar is aan de hand van bovenstaande elementen, is het natuurlijk belangrijk om rekening te houden met je doelgroep. Richt je de teksten op een literaire doelgroep, dan verwachten zij ook teksten van diezelfde hoogwaardige kwaliteit. Is de doelgroep breder, dan wil je een aantrekkelijke en iets eenvoudigere schrijfvorm aannemen. Hoe dichter je de doelgroep weet te benaderen in leesbaarheid van de tekst, des te beter het resultaat.
Lettertype tekst
Tot slot is het lettertype een belangrijk element van je tekst. Je wilt dat bezoekers zoveel mogelijk doorlezen, en een prettig ogend lettertype kan daarin het verschil maken. Voor sommige mensen is het geen probleem om kleine letters en een onoverzichtelijk lettertype te screenen. Echter, in het algemeen moet je altijd uitgaan van mensen die lezen op een mobiel, tablet of computer lastig vinden. Letters moeten daarom groot genoeg zijn, en het lettertype moet zorgen voor een overzichtelijk geheel.
Resultaat voor Search Engine Optimization
Hoewel de leesbaarheid geen officiële invloed heeft op SEO, heeft het wel degelijk zin om je teksten goed leesbaar te maken voor de bezoeker. Zodra mensen langer op je website blijven, stijgt namelijk de ‘avarage time on page’ en daalt de ‘bounce rate’; twee factoren waar de zoekmachine wél waarde aan toekent. Ook zijn bezoekers sneller geneigd om vaker terug te komen naar je website, zodra de teksten prettig leesbaar zijn.
Investeer in de leesbaarheid van je teksten, juist als toegevoegde waarde voor je bezoekers en mogelijk zelfs als impuls voor de SEO-waarde van je website. Weten hoe je dat doet of wil je SEO uitbesteden om zeker te zijn van de optimale leesbaarheid? Bij MediaGarant maak je dan gebruik van de SEO-actie. Voordelige teksten van hoge kwaliteit.