Richtlijnen voor het opzetten van een Facebook campagne
In 2022 zijn er nog altijd 10.3 miljoen actieve Facebook gebruikers in Nederland, waarvan 6.9 miljoen gebruikers zelfs dagelijks actief zijn. Hierdoor is Facebook nog steeds 1 van de grootste social media platformen van Nederland. Een Facebook campagne is een effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken en het bewust maken van de behoefte voor jouw product of dienst. Maar wat zijn nu de richtlijnen voor het opzetten van een succesvolle Facebook campagne? In deze blog enkele tips.
Geef je campagne de tijd
Geduld is een schone zaak. Belangrijk bij het opzetten van een facebook campagne is om deze tijd te geven. Facebook zero heeft altijd even nodig om via het algoritme de juiste doelgroep uit te zoeken. Hierdoor zal het even duren voordat je resultaat zult zien. Facebook verzamelt zijn data uit zijn Facebook pixels die de consument volgen in het traject. Probeer dus ook niet meteen je campagne te gaan optimaliseren als iets niet loopt. Kijk naar welke doelgroepen de meeste conversies opleveren en focus je daar op.
Het belang van een goede doelgroep keuze
Grote meerwaarde van Facebook adverteren is het gericht targeten op de gewenste doelgroep. Waar advertenties op google meer gericht zijn op zoekacties naar het product of de dienst, is Facebook dat op de doelgroep. Je pakt hierbij de consument op een ander moment in de customer journey aan. Doordat Facebook de doelgroepen al heeft gesegmenteerd door middel van opgeslagen data kun je zo precies hen bereiken waar je naar op zoek naar bent. Facebook biedt hierdoor de mogelijkheid om de doelgroep met hele specifieke behoeftes of eigenschappen te targeten. Je kunt de doelgroepen in 3 verschillende categorieën onderverdelen:
Kerndoelgroepen
Bij de kerndoelgroepen segmenteer je je doelgroep op basis van leeftijd, interesses, geografie, locatie, relatiestatus, gedrag en demografische gegevens.
In deze categorieën zijn er ook weer vele mogelijkheden. Zo kun je bij locatie jouw advertenties tonen aan:
Aangepaste doelgroepen
Bij de aangepaste doelgroep focus je je op consumenten die al eerder in contact zijn geweest bij je bedrijf, ook wel re-targeting genoemd. Doordat de consument al bekend is met het bedrijf en al interesse heeft getoond is de overstap naar een conversie kleiner. In de aangepaste doelgroepen zelf kun je weer de keuze maken uit consumenten die de webpagina al een keer hebben geliked, bezocht, iets in de winkelkar hebben gedaan et cetera. Belangrijk is hierbij wel dat je de juiste advertenties toont. Als de consument al reeds een product bij jou heeft gekocht en weer dezelfde advertentie te zien krijgt ziet dit er klungelig uit en zorgt het voor frustratie.
Vergelijkbare doelgroepen
De naam zegt het eigenlijk al. Wanneer je je focust op de vergelijkbare doelgroep, dan richt je je op nieuwe klanten die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Zij zijn vergelijkbaar met je bestaande klanten. ‘Vergelijkbaar’ wordt hierbij bepaalt door gedrag en kenmerken.
Wanneer is een Facebook campagne ‘verzadigd’
De verzadigdheid van een Facebook campagne kun je koppelen aan de frequentie hoe vaak de advertentie aan een specifiek persoon is gericht. Als deze frequentie tussen de 2-3 ligt, afhankelijk van de doelgroep en type campagne, dan zal de advertentie minder bereik krijgen en stijgt je CPC (cost per click). Dit omdat de advertentie waarschijnlijk begint te irriteren bij de doelgroep en Facebook. Hierdoor kan de CPC van de campagne stijgen. Door hier tijdig op in te spelen middels het vernieuwen van je campagne, kan je campagne weer top of mind worden. Dit doe je door middel van het creëren van een nieuwe doelgroep, banner of afbeelding. Zorg er bij het kiezen van een nieuwe doelgroep wel voor dat je de mensen die reeds hebben geconverteerd uitsluit.
Ga verstandig met je budget om
Voordeel van Facebook ads is dat het voor ieder budget mogelijk is. Zo is het voor beginnende en gevorderde bedrijven mogelijk.
Denk er echter wel om, dat wanneer je je budget met meer dan 20% per dag verhoogt, het algoritme van facebook in de war raakt omdat ze niet relevante prestatiesgegevens hebben en gaat het geld uitgeven aan dingen die eigenlijk niet nodig zijn. Mocht je wel meer willen investeren in je campagnes kun je beter een nieuwe campagne naast de huidige draaien, waarbij je je weer focust op een nieuwe doelgroep.