Hoe werkt het algoritme van Google?
Ben je inmiddels bekend met Search Engine Optimization, kortweg SEO? Dan wil je ongetwijfeld ook meer weten over het algoritme van een zoekmachine. Deze bepaalt hoe goed een pagina daadwerkelijk presteert. Het algoritme is een stukje software met doorlopend variabele richtlijnen. Aangezien de richtlijnen periodiek wijzigen, is het belangrijk om je website up-to-date te houden. Met gerichte zoekwoorden- en termen op dit moment op #1 in de zoekresultaten? Goed bezig! Nu is het zaak om dit positie vast te houden. Hoe werkt het algoritme van Google?
Relevante zoekwoorden- en termen
Het Google-algoritme wordt als het ware steeds slimmer. Deze wordt steeds beter in het begrijpen van de intentie van een zoekopdracht, en kan daarmee ook betere suggesties aanbieden. Het is daarom belangrijk om de inhoud van je website zo relevant en scherp mogelijk op te zetten, zodat je meer relevante bezoekers op je website gaat ontvangen.
Ben je als digitale marketeer bekend met SERP’s? SERP staat voor Search Engine Results Pages, oftewel de landingspagina’s in de zoekmachine. Paginatrackers zijn doorlopend op je website te vinden, en bepalen de relevante waarde van de inhoud voor toekomstige bezoekers. Duizenden bedrijven concurreren in verschillende branches voor die kleine selectie aan topposities in de zoekmachine. Ben je met jouw belangrijkste zoekwoorden- en termen, eventueel in combinatie met je geografische locatie, niet meer te vinden op de eerste pagina van de zoekmachine, dan loop je in potentie ontzettend veel omzet mis. Zonde! Het is daarom voor digitale marketeers meer dan ooit belangrijk om te weten hoe het algoritme van een zoekmachine weet, om zodoende de inhoud van een website op waarde te kunnen schatten.
Inhoud optimaliseren
Structuur op je website, afbeeldingen met een hoge resolutie & alt-title én unieke content met de juiste zoekwoorden: het is bepalend voor je resultaten in de zoekmachine.
AMP (Accelerated Mobile Pages) is gezamenlijk ontwikkeld door Google en Twitter. Het vereenvoudigt de HTML en organiseert CSS-regels om mobiele webervaringen beter en sneller te maken. Daarnaast is Google Discover een tool voor contentaanbeveling. Hoeveel bezoekers je uiteindelijk op je website ontvangt, hangt namelijk niet uitsluitend af van zoekopdrachten die door een gebruiker zijn ingevoerd. Machine Learning is achter de schermen verantwoordelijk voor het verzamelen van gegevens over het gedrag van gebruikers, leert hiervan, en gebruikt het om suggesties te doen voor de optimalisatie van content op je website.
Merknaam en merkreputatie
SEO gaat over meer dan het ontwikkelen van content voor een gespecificeerde doelgroep. Het gaat hier eveneens over een stukje branding: het opbouwen van een merknaam.
Gestructureerde en gekoppelde gegevens zijn de sleutel tot online branding en reputatiemanagement. Om dit te bereiken is consistentie in inhoud met betrekking tot merkimago en productinformatie vereist.
Sitemap website
Afhankelijk van het CMS dat je gebruikt, voeg je pagina’s toe aan de XML sitemap. Deze zorgt ervoor dat de Google-crawlers worden begeleid naar plekken waar relevante inhoud is te vinden. Om een pagina open te stellen voor crawling, dien je deze op ‘index’ te zetten in de sitemap. Dit is in de meeste gevallen de standaard voor de sitemap, maar je kunt ook pagina’s op no-index instellen, waardoor ze niet worden meegenomen in de waardebepaling van je website.
De structuur van je website vormgeven voor bezoekers kan ook op een andere manier, namelijk middels backlinks. Dit geeft de natuurlijke flow van je website aan, waardoor bezoeker naar de belangrijkste pagina’s van de website worden geleid. Goed voor de structuur op je website, en een unieke kans om bezoekers subtiel richting een conversie te duwen. Deze backlinks hebben aanvullend weer een positief effect op de indexering van je website in de zoekmachine.
Waarom het Google algoritme?
Google is al jaren het absolute centrum van online zoekmachines. Met ruim 90% van alle zoekopdrachten via Google, zijn zij uiteraard marktleider en dus hét platform om je als bedrijf op te richten. De reden waarom we het belang van Google algoritmes willen benadrukken, is omdat posities hier geen vast gegeven zijn. Dat wil zeggen: de vindbaarheid van je websites in de Google zoekmachine kan doorlopend veranderen, evenals het algoritme van Google. Een website periodiek bijhouden, optimaliseren en uitbreiden is essentieel om een hoge positie duurzaam te verstevigen. Op enkele factoren heb je evenwel geen directe invloed.
Hoe bepaalt Google de kwaliteit en positie van je website in de zoekmachine? Dit doet men door middel van crawlen, indexeren en ranken. Een bot komt op je website, scant diverse pagina’s, en kent vervolgens scores toe. De berekening van de kwaliteitsscore door Google is relatief ondoorzichtig, en daardoor lastig te duiden voor online marketeers.
De belangrijkste pijlers van het algoritme
Hoewel diverse factoren een rol spelen in de bepaling van je kwaliteitsscore, zijn er over het algemeen drie pijlers die het algoritme van Google kenmerken:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
Content hebben we al kort besproken met een juiste toepassing van zoekwoorden- en termen, eventueel in combinatie met geografie en een gerichte doelgroep. De autoriteit van een website heeft ten dele te maken de populariteit van de website, ofwel het hoge aantal bezoeken per periode, en anderzijds met autoriteit binnen een specifieke branche. Tot slot is er nog de techniek, en dat is geen onbelangrijke factor. Met name de Mobile First Index van Google, waarbij websites met mobiele optimalisatie voorrang krijgen boven websites die uitsluitend op pc’s de hoogste kwaliteit bieden, hebben gezorgd voor een flinke opschudding in de kwaliteitsscores van diverse websites. Sinds dit element is toegevoegd aan het Google algoritme, hebben meerdere websites hun hoge positie in de zoekmachine moeten inleveren, terwijl nieuwe spelers juist een sprong vooruit hebben gemaakt.
Algoritme op de juiste manier interpreteren
Het Google Algoritme is een dynamisch concept. Hoewel diverse online marketingbedrijven stellig aangeven het principe ervan volledig onder de knie te hebben, is dit praktisch niet het geval. Het blijft doorlopend een combinatie van diverse factoren: mobile responsive, snel, de juiste content afgestemd op de doelgroep, een sterke structuur en meer. Blijf je als bedrijf de verschillende elementen optimaliseren, dan zal je op de lange termijn een duurzame positie in de zoekmachine verwerven, en gaandeweg groeien richting één van de topposities in Google.