Hoe bepaal je de doelgroep van een Facebook campagne?
In onze vorige blog richtlijnen voor het opzetten van een Facebook campagne hebben we aandacht besteed aan de richtlijnen van het opzetten van een Facebook-campagne, waarin we al kort het belang van de keuze voor de juiste doelgroep beschreven. Vandaag gaan we dieper in op de verschillende soorten doelgroepen waar je uit kunt kiezen wanneer je gaat adverteren op Facebook.
Doelgroep keuze Facebook ads
Even een korte terugblik. Men kan Facebook doelgroepen in 3 verschillende categorieën onderverdelen: Kerndoelgroepen, aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen.
Kerndoelgroepen
Kijkend naar de kerndoelgroepen kunnen we ons richten op demografische gegevens, interesses, gedrag en connecties, ook wel gedetailleerde marketing genoemd.
Demografisch
Bij de demografische gegevens kun je je targets instellen op leeftijd, geslacht, relatiestatus, opleiding en functie. Toch zijn er ook enkele dingen niet geoorloofd, zoals onderscheiden op basis van religieuze achtergronden. Dit gaat in tegen het advertentiebeleid van Facebook.
Interesses
Bereik specifieke doelgroepen door naar hun i nteresses, activiteiten, pagina’s die ze leuk vinden en nauw verwante onderwerpen te kijken. Koppel deze gegevens vervolgens aan de interesses die je verwacht bij de consument die jouw product aanschaft, zodat je de meest relevante doelgroepen bereikt.
Maar hoe kan je nou zien welke interesses het beste werken onder jouw doelgroep? Hier is een goede work-around voor. Heb jij meerdere interesses verwerkt in 1 Adset? Dan geeft Facebook niet weer op welke interesse jij de meeste conversies haalt. De kunst is dus om meerdere Adsets aan te maken met elk een eigen interesse. Via deze Adsets kun je dan achterhalen welke interessegroep het beste werkt. Zo creëer je een eigen funnel, waarin je uiteindelijk de advertentie met de beste scores kunt gebruiken om zo je ROAS (return on advertising spend) te verbeteren.
Gedrag
Bereik mensen op basis van aankoopgedrag of -intenties, apparaat gebruik, digitale activiteiten, reizen en meer. Verdere vormen van gedrag zullen worden besproken tijdens de aangepaste doelgroepen.
Aangepaste doelgroepen
Met de aangepaste doelgroepen leg je de focus op de mensen die via welke vorm dan ook al een keer in aanraking zijn gekomen met jouw bedrijf. De data van deze doelgroep lever je ook zelf aan, waardoor de aangepaste doelgroep is opgemaakt vanuit unieke data die alleen door jouw bedrijf gebruikt kan worden. Denk hierbij aan een klantenbestand of een mailinglijst uit je CRM-bestand. Ook kun je je gegevens van je website koppelen aan je Facebook-ADS middels de Facebook-pixel. De activiteit die de klant op je website heeft verricht. Hierbij kan je denken aan het product toevoegen aan een winkelmandje of het invullen van een inschrijfformulier. Die informatie kan je weer gebruiken voor de Facebook-campagne.
Connecties
Met connecties kan je doelgroepen meenemen die enige connectie hebben gehad met jouw platformen. Deze groep moet de pagina daadwerkelijk volgen, dan wel hebben geliket of gereageerd op een bericht. Je zou er ook voor kunnen kiezen om deze mensen uit te sluiten om zo een compleet nieuwe doelgroep te bereiken.
Vergelijkbare doelgroepen
De vergelijkbare doelgroep is gebaseerd op je aangepaste doelgroep. Tijdens het opzetten van een vergelijkbare doelgroep houd je rekening met de interesses en kenmerken van de consumenten die al een keer contact hebben gehad met jouw bedrijf. De kans is dan groot dat deze mensen ook geïnteresseerd zullen zijn. Vergelijkbare doelgroepen is hierdoor een goede optie om een nieuwe, maar wel relevante doelgroep aan te kaarten. Je moet in deze situatie wel zelf de eigenaar zijn van aangepaste doelgroep. Het is dus niet mogelijk om een vergelijkbare doelgroep te maken van de aangepaste doelgroep op basis van data vanuit je concurrent.
Facebook ZERO
Heb je verschillende producten met meerdere doelgroepen? Dan kun je eveneens kiezen voor de Facebook ZERO doelgroep. Je geeft Facebook dan alle vrijheid, waarbij het algoritme haar werk doet.
Heb je juist een hele specifieke doelgroep? Dan kan je Facebook ook de vrijheid geven om buiten de door jou gekozen doelgroep te zoeken. Je kunt instellen om van 1% tot 10% buiten de door jou gekozen doelgroep te zoeken. Wel met overeenkomende interesses, om zo het bereik te vergroten.
Brondoelgroep
Om een vergelijkbare doelgroep aan te maken het je eerst een brondoelgroep nodig. Deze brondoelgroep bestaat uit mensen vanuit je aangepaste doelgroep, welke bijvoorbeeld je Facebookpagina hebben geliket of een activiteit op je website hebben uitgevoerd. Facebook zal dan vergelijkbare kenmerken zoeken van deze mensen en maakt hierdoor een vergelijkbare doelgroep aan. De brondoelgroep moet uit minimaal 100 mensen bestaan, en hiermee kan je maximaal 500 vergelijkbare doelgroepen aanmaken.
Bij het opzetten van een campagne op Facebook zijn er dus vele wegen die naar Rome leiden rondom de keuze voor een doelgroep. Houd goed in gedachten in welke gedeelte van de customer journey je de consument wil bereiken. Dit wil je namelijk ook doorvertalen in de boodschap die je wilt overbrengen; is dit informeren, overtuigen of laten converteren? Jij bent aan zet.