Het verschil tussen retargeting en remarketing
Een bezoeker betreedt je website zonder een aankoop. Helaas, je hebt geen conversie afgedwongen. Dit kan twee dingen betekenen: de bezoeker is in zijn geheel niet meer geïnteresseerd in je product of diensten (1), of bezoekers zijn wel geïnteresseerd, maar willen eerst verder kijken (2). In het tweede geval loont het de moeite om deze bezoeker op een andere plek opnieuw te benaderen. Dit kan zowel via retargeting als remarketing. Wat is het verschil tussen retargeting en remarketing?
Bezoekers komen terug op je website
Bezoekers die vaker terugkomen op je website, en daarbij ook nog overgaan op een conversie, zijn van grote waarde voor je bedrijf. Je hebt het ongetwijfeld wel eens meegemaakt: tijdens het surfen over internet krijg je advertenties te zien van een website die je 5 minuten daarvoor hebt bezocht. Gefeliciteerd, want je bent ‘geretarged’, oftewel opnieuw bereikt door de website. Het is de intentie van de betreffende website om je over te halen tot een conversie. Met het gebruik van specifieke advertenties, zoals daar sprake van is binnen retargeting, is die kans erg groot.
Daarnaast is er nog zoiets als remarketing. Wie denkt dat dit precies hetzelfde is, die heeft het mis. Het doel van remarketing is overigens wel hetzelfde als bij retargeting, namelijk het opnieuw benaderen van bezoekers die interesse hebben getoond in je product of dienst. Men probeert hier als het ware zoveel informatie uit een bezoeker te trekken, met als absolute doel het achterlaten van een e-mailadres. Het middel dat wordt ingezet om bezoekers op een later moment terug te laten keren op de website, is waar retargeting en remarketing sterk van elkaar verschillen.
Retargeting: Advertising in het Google Network
Als beheerder van een website wil je bezoekers overtuigen en leiden naar een conversie. Je wilt een bezoeker tevens volgen; welke pagina’s bezoekt hij of zij, waar gaat de aandacht naar uit, worden producten in een winkelkarretje geplaatst en (nog) niet afgerekend? Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen, en waarbij cookies een cruciale rol spelen. Wanneer bezoekers de cookies op je website accepteren, dan heb je toestemming om de bezoeker gedurende de tijd op de website te volgen.
Je ontvangt belangrijke informatie, welke je geautomatiseerd verwerkt in de advertentie die je onder de noemer ‘retargeting’ gaat inzetten. De advertentie wordt (in de meeste gevallen) als carrousel weergegeven in het Google Network voor Advertising. Het zijn de banners die je aan de boven-, zij- of onderkant van websites ziet.
Remarketing: sales met gepersonaliseerde e-mailing
Het opnieuw benaderen van bezoekers werkt bij remarketing op een iets andere manier. Binnen dit concept maak je namelijk geen gebruik van advertenties, althans niet binnen het Google Network. Je richt je op het verzamelen van zoveel mogelijke relevante informatie over de bezoeker; interesses, geo-locatie en surfgedrag. Opnieuw is het een vereiste dat de bezoeker cookies op je website accepteert.
Om remarketing effectief te kunnen inzetten ben je echter maar naar één ding in het speciaal op zoek: een e-mailadres van de bezoeker. Laat de bezoeker zijn of haar e-mailadres achter, dan kan je in een later stadium gepersonaliseerde e-mails versturen. Deze vorm van e-mailmarketing is meetbaar en buitengewoon efficiënt, aangezien je precies kunt zien hoe vaak een e-mail wordt geopend, en hoeveel verkeer er direct vanuit de e-mail op je website binnenkomt. De e-mails worden volledig geautomatiseerd op basis van de voorkeuren van je bezoekers.
Nieuwe versus terugkerende bezoekers
Kennen we het AIDA-model nog? In de marketing staat dit voor Attention, Interest, Desire en Action. Een nieuwe bezoeker zal zich voornamelijk in het Attention-segment, of nog niet eens. Tussen Attention en Desire zit nog een groot verschil. Iemand vindt je website misschien leuk, maar ook de factor ‘vertrouwen’ speelt een grote rol in de stap naar concrete interesse, het verlangen naar een product en uiteindelijk de aankoop. Door remarketing of retargeting kan je de bezoeker wel blijvend volgen, inspireren met persoonlijke aanbiedingen en versneld door de koopcyclus leiden.
Een terugkerende bezoeker kan overal tussen de fase van Interest en Action ‘zweven’. Het zijn de kleine signalen die je als website afgeeft, welke de terugkerende bezoekers uiteindelijk zullen overtuigen om te kiezen voor een conversie. Zowel retargeting als remarketing zijn hiervoor doeltreffende methodes. Je kruipt in het brein van de bezoeker en prikkelt deze om nogmaals terug te keren op je website. Een terugkeren bezoeker kan direct de stap maken van attention naar action, of tot vier of vijf keer nodig hebben om over te gaan tot een aankoop.
Waarom retargeting en remarketing?
Elke bezoeker van je website vertegenwoordigt een zekere potentiële waarde. Lang niet alle bezoekers zullen echter bij hun eerste bezoek aan je website kiezen voor een aankoop. Als eigenaar van een website ben je daarom op zoek naar de tools om bezoekers langer te volgen. Hoewel cookies en meldingen voor het invullen van een e-mail behoorlijk storend kunnen zijn voor bezoekers van je website, geven ze je als websitebeheerder wel de relevante informatie waar je naar op zoek bent. Je kunt hiermee zowel retargeting als remarketing effectief inzetten.
En het belangrijkste voordeel: door het opnieuw aantrekken van ‘verloren bezoekers’ ga je een conversie afdwingen, welke onder andere omstandigheden wellicht niet had plaatsgevonden.