Display advertising: awareness én sales
Tijdens het surfen op internet komen we dagelijks in aanraking met diverse vormen van display advertising. Het gaat hierbij om advertising door middel van banners op websites, social media en video’s. Een banner is onder verschillende formaten op te maken, en zodoende responsive te maken voor zowel mobile- als desktop gebruikers. Veel bedrijven zien in display advertising een laagdrempelige optie om te investeren in zichtbaarheid, meer bezoekers naar de eigen website en ook sales. Kies je als bedrijf voor awareness, sales of beide?
Waarom display advertising?
Voor bedrijven is ‘aanwezig zijn’ ontzettend belangrijk. Resultaten van gisteren bieden immers geen garantie voor de toekomst. In een eerder blog hebben we je al kennis laten maken met de formaten van een banner. Het zorgt ervoor dat een advertentie op verschillende apparaten wordt vertoond, precies zoals jij dat wilt. We noemen dit ook wel responsive, oftewel reactieve banners. De voordelen van display advertising lopen uiteen van directe zichtbaarheid tot meer bezoekers op je website, en van passieve naamsbekendheid tot meer verkopen.
Een voordeel van display advertising is dat alles meetbaar is. Het verschilt enorm van de traditionele advertentie in een dagblad of tijdschrift, waar resultaten minder goed te meten zijn. Bovendien zijn banners door het grote publiek inmiddels ‘geaccepteerd’. Veel gangbare formaten voor banners vallen wel op, maar zijn niet storend voor de bezoekers van een website. Bereik je doelgroep op de juiste plek, met een geschikte boodschap en activeer ze om door te klikken.
Een voorbeeld
Stel je hebt een eigen horecazaak. Binnenkort organiseer je een speciale avond: een proeverij met alles erop en eraan. Die totaalbelevenis wil je delen met je doelgroep in de regio Leiden. Het hoeft geen dure campagne te worden, maar je wilt de actie wel aanprijzen en duizenden mensen activeren om te reserveren. Een display campagne biedt exact datgene. Het is laagdrempelig, je bepaalt zelf het aantal vertoningen en krijgt inzicht in het aantal kliks naar de eigen website. Tientallen of honderden extra bezoekers komen vanaf de banner terecht op een geschikte landingspagina binnen je eigen website, waar zij direct kunnen reserveren voor het perfecte avondje uit.
Brand awareness, sales of een combinatie?
Bij de overweging voor een display campagne twijfelen bedrijven doorgaans over de doelstelling. Wil men extra brand awareness/naamsbekendheid creëren, stuurt men op het aantal klikken of is het vooral de bedoeling om meer conversies te genereren? Het interessante aspect van display advertising is dat het één, het ander niet uitsluit. Een combinatie van beide is mogelijk, en zelfs tijdens een campagne is optimalisatie richting een bepaald doel te realiseren.
Het succes van display advertising is van een aantal factoren afhankelijk. Waar moet je op letten wanneer je een begin maakt met banners?
- Opvallen – gebruik de juiste combinatie in kleur, beeldmateriaal en tekst
- Call-To-Action – je wilt de doelgroep activeren; zorg voor een aantrekkelijke CTA
- Landingspagina – sluit de landingspagina (website) aan op de boodschap uit de banner
- Optimalisatie – het resultaat van display advertising verbeteren tijdens de campagne
Bij je keuze voor tekst, beeldmateriaal en tevens bewegingen in de banner ben je gebonden aan beperkingen. Het bestand van een banner mag niet ‘te zwaar’ zijn, want dan loop je het risico dat de banner wordt afgekeurd door het Google Network.
Binnen het Google Network, of op een specifieke website?
Als bedrijf is het logisch om een voorkeur te hebben voor specifieke websites waar je de banner wilt plaatsen. Wedden op één of twee paarden is mogelijk, maar niet altijd interessant. De display campagne draait in dit geval ook niet via het Google Network, maar je koopt direct ruimte in bij de beheerder van de website. Wil je op een specifieke website adverteren, dan moet je de beheerder van die website contacteren, en ‘koop’ je een slot op de pagina, waarbinnen de banner in de toekomst komt te staan. Ook kan je op specifieke websites targetten, en een lijst met relevante doelbestemmingen opbouwen. Daar gaat dan wel enige tijd in zitten.
Wil je jouw banner echter op meerdere plekken naar voren laten komen, dan ben je aangewezen op het Google Network. Je hebt hierbij geen directe invloed op de websites waar je banner getoond gaat worden, maar gelukkig wel indirect. Je target namelijk zelf de gewenste doelgroep op basis van:
- Zoekwoorden
- Geo-locatie (uitgebreid)
- Gender – man/vrouw
- Leeftijd – categorieën
- Buitensluiten
Door bovenstaande aspecten zo scherp mogelijk in te vullen, weet je vrijwel zeker dat jouw banner op de juiste websites terug te vinden zijn. Dat wil zeggen: op websites die door jouw doelgroep ook veelvuldig worden bezocht.
Awareness én sales
Heb je een sterk product, maar ben je ‘onzichtbaar’ voor de doelgroep? Dan verkoop je niet. Hetzelfde zien we andersom: je wordt wel gevonden door de doelgroep, maar je product of dienst is niet aantrekkelijk genoeg om over te gaan tot een aankoop of informatieaanvraag. Met name in het eerste geval biedt display advertising evenwel grote kansen. Je website is volledig ingericht om direct te kunnen verkopen. Nog beter: je hebt een speciale landingspagina waar bezoekers geactiveerd worden. De ontbrekende link (niet zichtbaar) is (of was) een display advertentie.
Wil je graag een display campagne opzetten, en de banners laten ontwerpen door specialisten? We nemen het opzetten van een display advertising graag voor je uit handen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.