Onderwijs marketing: het is een steeds relevanter concept. De invloed van marketing binnen het onderwijs neemt de laatste jaren toe. Terecht, want onbedoeld nemen de kosten in het onderwijs flink toe, zonder dat dit de algemene kwaliteit ten goede komt. Ook zorgen personeelstekorten ervoor dat een school steeds meer moeite heeft om geschoold personeel voor de klas te zetten. Hoeveel invloed heeft marketing op dit moment, en welke rol gaat onderwijs marketing in de toekomst uitoefenen?
Digitalisering in het onderwijs
Zowel op de werkvloer als daarbuiten zet de digitalisering zich onverminderd door. Leerlingen en studenten zijn steeds meer online te vinden, zeker in deze tijden. Ze verwachten dat een school of onderwijsinstelling volgt. Heeft jouw school het digitale lesgeven bijvoorbeeld al op orde? De meest recente technologische mogelijkheden vragen om veranderingen in het onderwijssysteem. Al vanaf de basisschool worden de belangrijkste doelgroepen, kinderen en hun ouders, op een digitale manier betrokken bij het onderwijs. De ideale situatie om ruimte te maken voor marketing.
Vanuit het onderwijs proeven we, volgens ons, nog te weinig de interesse voor, en de voordelen van marketing. Veel aandacht gaat de laatste jaren uit naar werving van nieuw personeel via effectieve marketingplatformen, terwijl de efficiency achterblijft. Ga maar na, het aantrekken van een nieuwe docent kost scholen tegenwoordig soms duizenden euro’s, nog voordat de leerkracht een stap in het gebouw heeft gezet. Dat moet én kan efficiënter.
Marketing met name in hoger onderwijs
Dat marketing en onderwijs goed samengaan, dat bewijzen diverse hogescholen. Diverse instellingen, zoals de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Hanzehogeschool Groningen, beschikken over een zelfstandig acterende marketingafdeling. Hier functioneren doorgaans leden van het algemeen- of faculteitsbestuur als ‘specialisten’. Zij beheren vooral de social media en verzorgen de promotie van evenementen (Open Dagen, Webinars). De gewenste expertise is evenwel niet altijd aanwezig om gestelde marketingdoelstellingen te realiseren, en daarom worden gespecialiseerde marketingbedrijven ingeschakeld voor de uitvoering van losse of doorlopende campagnes. Een prima keuze.
Waar steeds meer hogescholen en universiteiten eveneens in slagen, is studenten op de juiste manier betrekken bij marketing. Dit werkt twee kanten op: de marketingstaf van een hogeschool heeft meer mogelijkheden voor praktijkgericht onderwijs, en studenten worden in staat gesteld om mee te denken over de externe marketing en communicatie. Het zorgt voor een unieke ‘click’ tussen de praktijk en theorie. Waar nodig kan overigens nog altijd worden gekozen voor de expertise van een professioneel marketingbureau.
Welke vorm van marketing kiezen?
Wil je als onderwijsinstelling, op ieder denkbaar niveau, marketing gericht en efficiënt inzetten? Dan zijn er meer dan voldoende opties. Voor scholen en instellingen kiezen voor marketing omdat zij onvoldoende zichtbaar zijn voor de doelgroep. Hoe zorg je wél voor zichtbaarheid? Dit is afhankelijk van de doelstelling. Twee concrete voorbeelden:
Nieuwe studenten aantrekken
Wil je als hogeschool of universiteit studenten aantrekken, dan is zichtbaarheid cruciaal. Wie niet gezien wordt, die zal in de meeste gevallen ook niet gevonden worden. Waar en hoe vind je studenten? Het is belangrijk om de marketingstrategie aan te passen op de (jonge) doelgroep, welke vooral zoekt naar interactie en een uniek inkijkje. Maak video’s, laat studenten vloggen en kies voor een actieve social media campagne. Je wilt zichtbaar worden op de tijdlijn van je doelgroep, en herhaling zorgt voor succes. Stem je marketing af op de specifieke doelgroep en creëer een pakkende call-to-action om een duurzame relatie op de bouwen met de student van de toekomst. Een gezonde balans tussen interne marketing met externe ondersteuning maakt de campagne succesvol.
Vacature binnen de organisatie
De tekorten binnen het onderwijs leiden er steeds vaker toe dat onderwijsinstellingen en scholen de ‘vacaturemarketing’ uitbesteden aan grote vacaturebedrijven als Maandag en Meesterbaan. De rol van deze bedrijven binnen het onderwijs heeft ervoor gezorgd dat de kosten voor werving van personeel onredelijk zijn opgedreven. Het vinden van onderwijspersoneel is natuurlijk niet eenvoudig, maar het kan goedkoper én efficiënter, door meer in eigen beheer te houden. Samenwerken met een kleiner marketingbureau geeft je meer zeggenschap in het wervingstraject, en lead generatie voorziet in een lijst met potentiële kandidaten. Deze leads haal je bijvoorbeeld uit een targetcampagne via social media (LinkedIn of Facebook), dan wel door middel van een zoekwoordencampagne via de zoekmachine. Deze strategie is kostenvoordelig, en het geeft je meer handvaten om zelf de beste kandidaat voor de beoogde functie te vinden.
Voordelen marketing binnen het onderwijs
Heeft jouw onderwijsinstelling al nagedacht over een efficiënte marketingstrategie, waarbij strategische samenwerkingen aangegaan kunnen worden met een professioneel marketingbedrijf? Met de juiste ondersteuning kan je als onderwijsinstelling veel meer in eigen beheer houden, terwijl er meer controle is over de uitgaven. De mogelijkheden van een strategische samenwerking met een marketingbureau zijn daarnaast meer vrijblijvend: je bepaalt zelf de omvang en looptijd van een campagne, kiest de gewenste doelgroep, ontwikkelt een doelstelling en profiteert tegelijk van externe expertise. Kosten efficiënt en doeltreffend.
Zichtbaar24 helpt jou met marketing in het onderwijs! Ontdek onze acties voor onderwijsinstellingen en neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.