De voordelen van een sterke landingspagina
Een landingspagina is de plek waar bezoekers je website binnenkomen. In algemene zin is dit voor een website de homepage, maar binnen de marketing gaat het vaak om een speciaal ingerichte pagina die bezoekers moeten activeren om een actie te ondernemen. Net als het ontwerp van een advertentie, is ook de keuze voor een geschikte pagina essentieel. De perfecte advertentie kan niet zonder goede landingspagina, evenals een goede landingspagina zijn waarde verliest op het moment dat je advertentie slecht scoort. Wat zijn de voordelen van een kwalitatieve landingspagina?
Voordelen landingspagina
Een zogenoemde ‘Landing Page’ wordt door bedrijven gebruikt in combinatie met een advertentie. Het voordeel van een sterke landingspagina is te herleiden naar ‘herkenning’. De doelgroep komt je advertentie tegen, is geïnteresseerd en klikt om die reden door naar je website. Vervolgens verwachten zij terecht te komen op een relevante pagina, welke aansluit bij de inhoud van de advertentie. Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?
- De boodschap moet in één oogopslag duidelijk zijn
- Call To Action (CTA): je wilt de bezoeker activeren
- Maak het eenvoudig om contact op te nemen
Het is geen verrassing dat je meer aandacht moet besteden aan de pagina waarop bezoekers voor de eerste keer binnenkomen. Hoe sterker deze pagina is, des te meer bezoekers blijven behouden voor je website. Is de landingspagina onderdeel van een advertentiecampagne, dan is dit doorgaans één van de laatste stappen om rekening mee te houden. Het is de pagina waar bezoekers daadwerkelijk een actie of conversie gaan ondernemen.
Op een landingspagina heb je de kans om alle informatie kort en bondig vorm te geven. Je hebt al de interesse van bezoekers weten te trekken, en hoeft in principe alleen nog de conversie te realiseren.
Waar moet je op letten?
Een belangrijke factor om je landingspagina te laten slagen, is door consistent te blijven in stijl en vormgeving. Dit maakt het opbouwen van de Landing Page is niet moeilijker, maar juist makkelijker. Je hebt in de advertentie al de huisstijl bepaald, en hoeft deze ‘slechts’ door te voeren op de beoogde pagina waar bezoekers je website betreden. Diverse bedrijven kiezen echter wel organische landingspagina: een pagina die in de zoekmachine wordt gevonden. Veel bedrijven besteden vooral aandacht aan de homepage, maar een goede vervolgpagina kan zeer waardevol zijn. Dit is de plek waar bezoekers vanuit hun interesse contact opnemen, informatie aanvragen of je product/dienst afnemen. Welke elementen zijn belangrijk op een organische landingspagina?
- Logische zoekwoorden (= keywords) waarop je gevonden wilt worden
- Aansluitend daarop méér tekst dan bij een SEA-landingspagina
- Call To Action, contactformulier en consistente boodschap
Beide typen landingspagina’s zijn gericht op ‘actie’ en ‘conversie’. Hoewel een organische pagina vaak meer tekst vereist om goed gevonden te worden in de zoekmachine, is de uitspraak ‘less is more’ nog altijd van toepassing. Een overproductie van belangrijke zoekwoorden doet tegenwoordig zelfs afbreuk aan de vindbaarheid van een pagina.
Afronden: de bezoeker activeren
Doel is zoals eerder genoemd het activeren van de bezoeker. Het is belangrijk om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om contact op te nemen. Een contactformulier is tegenwoordig niet meer voldoende, want veel mensen willen direct contact. Interessante opties zijn:
- WhatsApp widget: direct message via mobiel
- Call-widget: een widget om direct te bellen
- E-mailintegratie: direct mail voor contact
Je wilt bezoekers het liefst zoveel mogelijk opties geven om contact op te nemen via je landingspagina, maar pas daar wel mee op; een WhatsApp widget vereist bijvoorbeeld een snelle reactietijd, en dit moet je wel kunnen garanderen. Maak een afgewogen keuze voor widgets om bezoekers met efficiënte tools te activeren.
Betaalde campagne opzetten
Een sterke landingspagina wil je optimaal benutten. Koppel om die reden altijd een display of zoekwoorden advertentie aan de landingspagina. Dit valt binnen de zogenaamde push-pull strategie. Je wilt de doelgroep een push geven richting de landingspagina. Dit is dan ook vaak een latente doelgroep: men zoekt niet actief naar je product of dienst, maar is wel geïnteresseerd wanneer je in beeld komt. Om die groep mensen direct aan te spreken, ontwikkel je een betaalde campagne waar alles van begin tot eind is geoptimaliseerd.
Heb je al een sterke landingspagina, maar lukt het je niet om de (juiste) mensen aan te spreken? Profiteer dan tijdelijk van de Nr1-in-Google actie van MediaGarant. We helpen je graag om het maximale resultaat uit je landingspagina te halen.
Succes meten
Het succes van een landingspagina is afhankelijk van diverse factoren. Gelukkig is succes eenvoudig te meten. Dit doe je allereerst middels Analytics. Hier vind je gegevens zoals het aantal bezoekers op de pagina, de bounce rate en de ‘average time on page’. Daarnaast kiezen veel bedrijven voor A/B Testen. Door twee pagina’s naast elkaar te laten draaien, komt men erachter welke pagina het beste draait op basis van clicks en conversies. Deze user tests geven je nuttig inzicht in de kwaliteit van je landingspagina. Een kwalitatief sterke landingspagina is een garantie voor meer klanten.