de-kracht-van-social-media-marketing

De 7 Google ads trends die je moet weten.

De 7 valkuilen van Google Ads

Voor ondernemers is Google Ads het ideale platform om product of dienst te matchen met de doelgroep. We begeven ons collectief steeds vaker online. Hier prominent naar voren komen is dus cruciaal. Maar hoe doe je dat goed, zonder dat het te veel geld kost? Google Ads is een aantrekkelijk platform, maar het kent ook valkuilen. Deze valkuilen kunnen ervoor zorgen dat je onnodig veel geld uitgeeft, de juiste doelgroep niet weet te bereiken of het aanwezige potentieel onvoldoende weet te benutten. Dit zijn de 7 valkuilen waar jij rekening mee moet houden.

Hoe werkt Google Ads?

Voordat we de valkuilen van Google Ads met je bespreken, is het belangrijk om kort uit te zoomen. Elke Google Ads campagne bestaat namelijk uit een drie fasen: oriëntatie, opzet en optimalisatie. Maak je in één van deze fasen een fout, dan heeft dit direct gevolgen voor de campagne als geheel. Bij het inzichtelijk maken van de valkuilen in Google Ads zullen we per fase inzichtelijk maken welke details het verschil maken.

Valkuil 1 – Een Google Ads campagne zonder de juiste conversie instelling, is als een schip zonder kompas

Google Ads kan als platform behoorlijk overweldigend zijn. Het succes van een campagne wordt bepaald op basis van details, en dat is juist waar veel starters minder scherp op zijn. Kies je bij voorbaat voor een slimme campagne, dan bepaalt Google zelf het doel. Dat wil je niet, want jij hebt voorafgaand aan de campagne al een goed idee hoe jij conversies wilt binnenhalen. Kies daarom altijd een doel dat past bij je business.

Hoe bepaal je een doelstelling in Google AdWords? Grofweg zijn dit de doelstellingen die je kunt selecteren:

✓ Sales: sturen op verkopen die je genereert binnen een webshop, website, app of winkel.
✓ Telefoongesprekken: verkoop je graag telefonisch? Dan is telefoongesprekken een interessant doel.
✓ Websiteverkeer: meer bezoekers op je website verwelkomen? Selecteer websiteverkeer en ontwikkel een sterke call-to-action.
✓ Leads: lead generatie is er op gericht op mensen een contactformulier met persoonlijke gegevens in te laten vullen.
✓ Vertoningen: ook wel bekend als bereik. We zien deze doelstelling met name bij inzet van Display advertenties.
✓ App-promotie: ook deze doelstelling zien we vooral rondom Display Advertising. Het promoten van een nieuwe applicatie.

Voorkom dat slimme campagnes je doel automatisch bepalen, en selecteer een concrete doelstelling. De resultaten kan je middels conversion tracking op een later moment gebruiken als meetbare statistiek.

Valkuil 2 – Is Google Analytics goed ingesteld?Google Tag manager

Data is knowledge. Het klinkt misschien cliché, maar het klopt wel degelijk. Op basis van data kunnen we belangrijke beslissingen nemen, welke het effect van een campagne bepalen. Maar, dan moet je wel eerst aan die data zien te komen. Je hebt de doelstelling vastgesteld; nu is het tijd om de resultaten te meten. Staat Analytics goed ingesteld op de website? Komen gegevens op de juiste manier binnen? Worden data goed doorgezet naar Google Ads? Het zijn relevante vragen die je uitsluitend met ‘ja’ wilt beantwoorden. Google Tag Manager is het programma waarmee je een stukje HTML-code kunt injecteren op de website. Dat maakt het mogelijk om resultaten uit de Google Ads campagne te meten, en zo relevante data te vergaren. Die data wordt waardevol gedurende de optimalisatiefase.

Valkuil 3 – ‘Zoekwoorden onderzoek is onderschat’

Geen of minimaal zoekwoorden onderzoek doen, leidt in de praktijk tot een situatie waarin je maar gewoon iets doet. Let wel: een campagne kost altijd eerst geld, voordat het iets oplevert. Google Ads beschikt evenwel over data. Op basis van die data kunnen zoekwoorden worden geselecteerd. Waar moet je rekening mee houden bij de keuze voor zoekwoorden?

  • CPC (Cost Per Click)
  • Concurrentieniveau
  • Zoekvolume
  • Conversiepercentage
  • Zoektype (exacte zoekwoorden, woordgroepen of brede zoekwoorden)

Starten zonder een bewuste keuze te hebben gemaakt voor zoekwoorden kan ervoor zorgen dat je snel door je dagelijkse budget heen bent dankzij een veel te hoge CPC. Bekijk daarom altijd goed welke zoekwoorden rendabel zijn, zowel in de opstartfase als tijdens de optimalisatie van de campagne.

Zoekwoordopties zijn veranderd
Het beleid omtrent Match Types (zoekwoordopties) in Google Ads is in 2021 veranderd. Zo bestaat de Broad Match inmiddels niet meer. Niet iedereen is hiervan op de hoogte, omdat de aankondiging door Google werd gedaan via de mail. Men wil hiermee de mogelijkheden in Match Typen verbreden, met automatisering en het gebruik van smart bidding als doel. Als gevolg is de Phrase Match juist ruimer geworden. Het verbreden van de zoekwoordopties zal er in de praktijk voor zorgen dat het aantal betaalde clicks groeit. Tegelijk heeft Google geïnvesteerd in haar algoritme, waardoor de intentie van een zoekwoord veel beter naar voren komt. Zowel het aantal clicks als de waarde van de clicks zal hiermee groeien, aangezien men met een advertentie een relevanter publiek aantrekt.

Smart bidding blijft evenwel een interessante optie die zeker meegenomen dient te worden. Dit zorgt er namelijk voor dat je dynamisch mee kunt bieden op zoektermen die je nog niet eerder tegen bent gekomen.

Meer informatie over zoekwoorden onderzoek en de beste zoekwoordopties voor jouw campagne? Neem dan contact met ons op.

Valkuil 4 – Heb ik al een goede landingspagina?

Een goede campagne kan niet zonder een landingspagina, net als een goede landingspagina zijn waarde verliest als de bezoekers uitblijven. Een Google Ads campagne bouwen om de homepagina van je website kan natuurlijk, maar het is wel erg generiek. Je wilt de inhoud van de advertentie terug laten komen in de look & feel van de website. Daar is een landingspagina uitermate geschikt voor. Bovendien kan je de landingspagina naar eigen inzicht invullen. Wil je hier direct conversies genereren, zoals bij een webshop, of informeer je de bezoeker met als doel lead generatie?

Wat is een goede landingspagina?

Het design en de stijl van de landingspagina moeten de bezoeker overtuigen om bij jou te blijven. Stuur je bezoekers naar een generieke pagina, dan is de kans groot dat zij de website weer verlaten. Je hebt wel geld geïnvesteerd, maar geen conversie afgedwongen. Zonde!

Valkuil 5 – Bieden zonder voorbedachte rade

De juiste biedstrategie, passend bij het budget, maakt het verschil binnen de campagne. Veel ondernemers kiezen at random voor ‘klikken maximaliseren’, terwijl ‘conversies’ de doelstelling is. Wat dat betreft sluiten valkuil 1 en valkuil 5 naadloos op elkaar aan, hoewel je deze keuzes in een andere fase van de campagne opzet maakt. Op termijn, vaak na een aantal maanden. kan je de biedstrategie aanpassen op basis van de vergaarde data. Je beschikt over relevante data om ook de max. CPC per zoekwoord te optimaliseren. Een sterke biedstrategie vanaf de start is evenwel bepalend.

Wanneer je zonder voorbedachte rade een campagne start, dan zal Google je in de praktijk in de richting van een slimme campagne sturen. Dat heeft tot gevolg dat je een deel van de controle over de campagne uit handen geeft. Echter hoeft dit niet ten koste te gaan van de optimale instellingen die van toepassingen zijn op de campagne.

Campagne succesvol maken Valkuil 6 – Geduld is een schone zaak

Geef een Google Ads campagne de tijd. Het is vrijwel onmogelijk om na de eerste maand een sluitend antwoord op de vraag ‘is de campagne effectief?’. Wel ontvang je na circa 2 tot 4 weken de eerste inzichten: aanbevelingen voor nieuwe zoektermen, data omtrent goed scorende zoektermen en welke zoektermen wil je meer/minder budget meegeven. Zo werk je steeds efficiënter en zal je in de opvolgende maanden zien dat de campagne steeds beter gaat draaien.

Waarom is het onverstandig om te gehaast op zoek te gaan naar tastbare resultaten? De kans is daarmee groot dat je te veel aanpassingen gaat doen aan de lopende campagne, waardoor Google steeds opnieuw de kwaliteitsscore van de advertentie moet bepalen. Dat resulteert automatisch in een hogere CPC. Ook kunnen overhaaste conclusies leiden tot een overhaaste beslissing om uit nood te veel geld te investeren in zoektermen die niet resulteren in een conversie. Wil je iedere campagne waardevol maken? Blijf geduldig en zorg op de juiste momenten voor nuttige optimalisaties.

Valkuil 7 – Vergeten te optimaliseren

De laatste valkuil behoort tot de belangrijkste om in de gaten te houden: vergeten te optimaliseren. Een Google campagne is gebaat bij periode optimalisatie. Er moet zodoende altijd iemand aanwezig zijn die de waardevolle data vanuit Google kan vertalen in concrete vervolgstappen. Op een aanbeveling moet je handelen. Doe je dit niet? Dan heb je waardevolle data in handen waar je vervolgens niks mee doet. Dat is niet alleen zonde van de campagne, maar kan ook zeer kostbaar uitpakken. Zorg er dus voor dat je jouw campagne constant blijft monitoren en waar nodig ingrijpt. De campagne is nooit af, en het vergt altijd energie om ook de veranderende marktomstandigheden te vertalen naar je campagne.

Bij Zichtbaar24 verzorgen onze Google ads-specialisten all-in advertentiecampagnes waarmee je online het verschil kunt maken. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend consult.

 
z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24