5 online marketing trends in 2022
Online marketing is altijd onderhevig aan verandering, maar in 2022 verwachten we enkele grote veranderingen. Een deel daarvan is al aangekondigd, en sommige trends en wijzigingen zullen als een verrassing komen voor de meeste lezers. Het is weer tijd voor een vooruitblik op het nieuwe jaar. Bereid je voor op de grote veranderingen in Google Ads, SEO, Social Media Marketing en Shopping. Dit zijn de 5 online marketing trends in 2022.
1. SEO: minder hacks en trucs, meer focus op gebruikerservaring
SEO is een van de meest waardevolle vormen van digital marketing. Het draait binnen zoekmachine optimalisatie al jaren om de zogenaamde ‘hacks’ en ‘trucks’ die ervoor zorgen dat websites beter presteren en gevonden worden door de doelgroep. Naarmate het algoritme slimmer wordt en meer de focus leggen op context en structuur, behoort het oude spelletje steeds meer tot het verleden. De zoekmachines hechten volgend jaar nog meer waarde aan de gebruikerservaring.
Waar moet je als eigenaar van een website of webshop rekening mee houden in 2022? Binnen SEO kan jij jezelf onderscheiden door een unieke user experiency te bieden. De achterkant van de website, waar je concreet vorm geeft aan SEO, voert niet langer de boventoon. De voorkant van iedere pagina, het beeld dat de bezoeker te zien krijgt, is waar het om draait. Snelheid, mobiele responsiviteit en verrassende overgangen. Het onderscheidend vermogen is waar binnen SEO in 2022 de nadruk op gelegd zal worden.
Tip: in Google Analytics kan je hier logische, maar evenwel belangrijke statistieken aan koppelen. Vergelijk de bounce rate en de avarage time on page per periode, en koppel dit aan de wijzingen in de vindbaarheid van je website in de zoekmachine. Het zal inzichtelijk maken dat de gebruikerservaring meer en meer aan terrein wint ten opzichte van de traditionele SEO.
2. Privacy zorgt voor beperkingen
2022 wordt het jaar waarin Privacy van gebruikers een nog grotere rol gaat spelen. De keuzes die worden gemaakt rondom online adverteren zijn logischerwijs gebaseerd op statistieken en data. Die data was voorheen tot op zekere hoogte vrij verkrijgbaar. Bekende programma’s als Google Ads en Analytics wisten onder meer de leeftijd, locatie en interesses van internetgebruikers te achterhalen. Handig, want voor een bedrijf geldt data als dé tool om efficiënt te adverteren. Online privacy zal er echter voor gaan zorgen dat de hoeveelheid beschikbare data afneemt of verder beperkt wordt.
Eerder dit jaar lanceerde Apple haar nieuwe privacywet, geïntroduceerd in een iOS update: App Tracking Transparency (ATT). Dit geeft gebruikers van apps de mogelijkheid om ‘tracking’ door derde partijen te blokkeren. Het gevolg? Platformen als Facebook en LinkedIn kunnen dankzij de nieuwe privacy richtlijnen minder eenvoudig persoonlijke data tracken en opslaan. En dat heeft gevolgen voor bedrijven in de targeting rondom advertising.
Ook cookies verdwijnen
In navolging van Apple heeft Google als grootste wereldwijde zoekmachine besloten om uiterlijk in 2023 te stoppen met cookie-tracking. Een wake-up call voor online marketing bedrijven, want persoonlijke gegevens staan aan de basis van elke marketingcampagne. Ook de GDPR-regulering beperkt al de toegang tot persoonlijke gegevens van website gebruikers. Al met al zullen bedrijven dus nieuwe wegen moeten vinden om wél aan de relevante informatie van haar bezoekers te komen.
3. Video’s verpulveren afbeeldingen
Unieke content draait naast de tekst ook om het beeldmateriaal. En waar unieke (eigen) afbeeldingen al werden aangeraden, daar komt in 2022 een verschuiving richting video’s. Of beter nog: video’s verpulveren afbeeldingen als het gaat om unieke content en SEO. Video marketing is zodoende een tool om rekening mee te houden. Mensen zijn, en dat waren ze vaak al, sneller geneigd om op een bewegende advertentie te klikken. Bewegende beelden vallen namelijk op, terwijl statisch vaker ter kennisgeving wordt aangenomen.
Uit recente onderzoeken door Lemon Light, een toonaangevend video marketing bureau, komt naar voren dat 72% van de online doelgroep dankzij video’s een impuls in de customer experience heeft waargenomen. Op Facebook blijkt het organische bereik van video’s 135% hoger ligt dan bij afbeeldingen. Het laat zien dat video’s onmiskenbaar de online marketing zijn gaan bepalen. Dit zal in 2022 niet anders zijn, en zelfs verder toenemen.
4. De definitieve doorbraak van voice search?
Al sinds 2019 voorspelt met de introductie van voice search in de online wereld. Tot nog toe is echter van een echte doorbraak geen sprake. Circa 20% van alle zoekopdrachten wordt inmiddels uitgevoerd middels voice search. En dat terwijl het zogenaamde Smart Home steeds normaler is geworden. Desondanks verwacht men in 2022 een definitieve doorbraak. Voice search gaat zorgen voor een shock wave in de digitale marketing. Websites worden dankzij voice search namelijk op een geheel nieuwe manier beoordeeld. Meer spreektaal, minder schrijftaal dus.
De rol van leesbaarheid op websites groeit dan ook. Van content wordt verwacht dan de gemiddelde lezer eenvoudig een pagina kan screenen, en dat lukt eenmaal beter wanneer de tekst in spreektaal is geschreven. Een website die hier aan voldoet, zal in 2022 dankzij voice search een groei zien in de vindbaarheid en het aantal bezoekers.
5. Google Ads: nog meer focus op personalisatie
Het is de uitdaging waar marketeers voor staan: de gewenste boodschap op exact het juiste moment aan de beoogde doelgroep laten zien. Segmenteren op target groepen is een effectieve manier gebleken om de boodschap over te brengen, maar het is niet meer van deze tijd. We moeten nog meer personaliseren. Eerder spraken we al over de kleine scheidslijn tussen persoonlijke informatie van internetgebruikers, en de groeiende bescherming van diezelfde groep mensen. We moeten dus enerzijds zoveel mogelijk streven naar hyper-gepersonaliseerde informatie, en anderzijds moeten we dealen met de mogelijkheden die we daartoe hebben.
Bij de personalisatie van online marketing gaat het doorgaans om extra tailored messaging. Dat lijkt moeilijk, maar veel is inmiddels geautomatiseerd. Wanneer je een boodschap wilt personaliseren, denk dan niet alleen om een specifieke groep, maar denk aan de verschillende soorten mensen binnen de doelgroep. Het vereist een scherpere blik naar segmentatie, interesses, leeftijd en locatie. In de praktijk betekent dat mogelijk dat je meer subgroepen moet aanmaken binnen een specifieke campagne, maar dit zal aspecten als de Click Through Rate (CTR) en het conversiepercentage doen groeien. Je bent persoonlijk in de boodschap, en dat is waar we meer dan ooit naar op zoek zijn. Zeker in 2022.
Om af te sluiten
2022 wordt het jaar waarin we nog meer digitaal gaan. We moeten nog slimmer adverteren, omdat ook de doelgroep slimmer wordt en meer mogelijkheden krijgt. De veranderingen die vrijwel doorlopend plaatsvinden, vraagt van online marketeers om de expertise om snel te kunnen schakelen. Zowel in Google Ads, SEO, Social Media Marketing als Shopping zullen we veranderingen gaan zien die direct invloed hebben op de manier waarop we te werken gaan. Wat zijn jouw gedachten over 2022?