Wat is SEA?
De zoekopdracht ‘wat is SEA?’ wordt maandelijks honderden keren gebruikt, dus het is logisch wanneer je deze term nog niet zo goed kent. SEA staat voor Search Engine Advertising, of zoals we het hier zeggen: zoekmachine adverteren. Het betreft het adverteren op zoekwoorden- en termen, waarmee je als bedrijf gevonden wilt worden in de zoekmachine. Binnen de zoekmachine heb je als bedrijf twee opties: inzetten op organisch zoekverkeer of kiezen voor betaald zoekverkeer. Wat zijn de voordelen van Google Ads?
Hoe werkt Google Ads?
Google Ads is de nieuw te hanteren term voor hetgeen we voorheen ‘Adwords’ noemden. Het is een methodiek waarmee je als bedrijf betaalde advertenties in de zoekmachine plaatst. Als adverteerder bepaal je binnen het programma Google Ads op welke zoekwoorden en zoektermen je wilt inzetten, en combineert deze met wervelende advertentieteksten en de gewenste doelgroep. Aanvullend kan je nog kiezen voor sitelinks, extensies, een biedstrategie en andere details waarmee je advertentie hoger in Google komt te staan. Vraag je je af ‘Wat is SEA?’, dan zijn dit de belangrijkste elementen van zoekmachine adverteren in een verkorte versie. Wat zorgt ervoor dat je bovenaan komt in de zoekmachine?
Heb je inzicht in de focus keywords rondom je product of dienst, dan is het opstarten van een Google Ads campagne direct een stuk makkelijker. In de ideale wereld kom je met jouw advertentie bovenaan te staan in de zoekmachine, maar voor de meeste bedrijven is dit geen Abc’tje. Dit heeft te maken met de concurrentie in de zoekmachine én binnen je ‘line of business’. Je zult ongetwijfeld niet het enige bedrijf zijn dat bezig is gegaan met online adverteren op zoekwoorden- en termen die jij óók wilt kiezen. Kwaliteit is dan ook een belangrijke factor binnen een Google Ads campagne.
Adverteren op Google
Wil je adverteren op Google, dan is het belangrijk om te achterhalen waar je kansen liggen. Binnen vrijwel iedere markt heb je te maken met een mate van concurrentie. Deze concurrentie kan ‘laag’, ‘medium’ of ‘hoog’ zijn, en verschilt daarnaast per zoekwoord- of zoekterm. Het uiteindelijke doel is uiteraard om met jouw advertentie op de eerste positie in de zoekmachine te komen, zoals te zien in deze impressie
In de praktijk zal je echter vaker zien dat advertenties rouleren, en dus afwisselend op de eerste, tweede, derde of vierde positie zichtbaar zijn. Scoort je SEA campagne iets minder goed, dan kan je advertentie ook op de onderkant van de eerste pagina of zelfs op de tweede pagina van de zoekresultaten komen te staan. Dat wil je natuurlijk niet!
Waarom Google Ads gebruiken?
De voordelen van adverteren op Google behoeven geen verdere verklaring. Het is de snelste en, mits goed ingestoken, meest effectieve methode om potentiële klanten richting je website te pushen. Dat is zowel voor reeds bestaande als nieuwe websites een absolute must, zeker wanneer je binnen de organische zoekresultaten (SEO) minder goed wordt gevonden. Er zijn echter nog veel meer voordelen.
Resultaten zijn beter meetbaar
Een groot probleem dat bedrijven ervaren op hun website, is dat resultaten wel meetbaar zijn, maar nauwelijks inzicht geven in het type bezoeker en de herkomst. Google Ads maakt inzichtelijk op welke zoekwoorden- en termen jouw website naar voren komt, en waar je de hoogste Click Through Rate (CTR) genereert. Ideaal!
Google is booming
Tuurlijk, er leiden meerdere wegen naar Rome. De Google zoekmachine is op het internet evenwel de meest gebruikte tool om producten, diensten of simpelweg informatie te vinden. Elke seconde worden 40.000 zoekopdrachten uitgevoerd binnen de Google zoekmachine. Dit is overigens een wereldwijd cijfer, maar het toont wel aan dat het belangrijk is om als bedrijf ‘aanwezig te zijn’ op deze plek.
Zoekmachine adverteren hoeft niet duur te zijn
Google Ads kostbaar? Het is een veelvoorkomend vooroordeel over zoekmachine adverteren, dat feitelijk onjuist is. Je hebt in Google Ads namelijk zelf de volledige controle over je uitgaven. Zo kan je een maximum CPC hanteren als biedstrategie en kan je het bedrag instellen dat je dagelijks wilt uitgeven. En het mooiste: ook met een kleiner budget kan je waardevolle leads en website bezoeken genereren.
Starten met adverteren
Zoals we je eerder al vertelden is adverteren op Google zowel interessant voor bestaande als nieuwe websites. Ben je zelf al eens bezig geweest met adverteren, maar bleven de resultaten achter bij de verwachting? Dan kan je ook Google Ads uitbesteden aan MediaGarant. Samen zorgen we ervoor dat je advertentie bovenaan komt te staan in de zoekmachine, waardoor de website traffic een directe impuls krijgt. Benieuwd hoe dat werkt? We helpen je graag op weg om voor jouw bedrijf de Return On Investment (ROI) van online marketing te verbeteren.