Social media marketing staat voor de inzet van social mediakanalen als onderdeel van de marktbenadering. Het sociale medium biedt veel mogelijkheden om campagnes af te stemmen op een gesegmenteerde doelgroep. Tegelijk is dit nog altijd de plek waar de meeste actieve volgers van jouw merk te vinden zijn, en waar je een eigen community kunt opbouwen. Wat zijn de kansen van social media marketing voor jouw bedrijf en marketing in het algemeen?
Aanwezige platformen voor social media marketing
De meeste bedrijven maken binnen hun marketingmix ruimte vrij voor de inzet van social media. Tot zover niks nieuws. Het is echter voor het overgrote deel van de bedrijven niet mogelijk om alle platformen mee te nemen. Onderstaand een overzicht van de opties:
Instagram
Facebook
Twitter
LinkedIn
Blog.nl
YouTube
TikTok
Het is vrijwel onmogelijk om al deze platformen tegelijk te bedienen. Daarom is het verstandig om één of enkele platformen te selecteren, en hierop te focussen. Wil je jouw doelgroep effectief bereiken en betrekken bij ontwikkelingen binnen je bedrijf, dan is het eveneens interessant om te bekijken op welk medium je de meeste kans van slagen hebt. Het ene sociale medium is namelijk de andere niet, ook qua type bezoekers. Het maakt van social media marketing een complex, maar interessant concept.
Afijn, welk type bezoeker kom je voornamelijk tegen op welk medium? Sommige media worden uitsluitend door een specifieke doelgroep bezocht, terwijl andere platformen juist een hele brede doelgroep weten aan te spreken. Facebook, Twitter, Instagram en Youtube zijn voorbeelden van platformen waar geen gesegmenteerde doelgroep te vinden is, maar waar wel een hoog volume terechtkomt. Andere platformen en type bezoekers zijn:
TikTok: video’s, potentie voor zakelijke markt, customer 2 customer
Afhankelijk van je doelgroep is er voor ieder platform een relevante groep bezoekers te vinden.
De grootste social media platformen
Het platform met het hoogste volume voor social media marketing is zonder twijfel Facebook. Dit is nou niet direct het beste medium voor de zakelijke markt, maar je kunt er wel een grote en actieve community opbouwen. Naast Facebook beschikken ook Instagram en Twitter over een hoog aantal bezoekers, waardoor het interessant is om hier je social media marketing op te richten. YouTube is een videoplatform, waardoor je hier zowel statische als dynamische marketing kunt toepassen. Segmenteren op een specifieke doelgroep is hier wel lastig. Tot slot is LinkedIn hét platform voor zakelijke gebruikers.
Social media marketing hoeft niet altijd geld te kosten. Door het frequent plaatsen van sterke, doelgerichte content op je tijdlijn zal je bereik ook groeien. Dit is zeker het geval wanneer je huidige volgers berichten delen, en zodoende als ambassadeurs van je merk fungeren. Gesponsorde advertenties vereisen wel een budget, maar in ruil daarvoor krijg je veel meer mogelijkheden zoals segmentatie van de doelgroep, focus op een geo-locatie en een gegarandeerd aantal vertoningen.
Facebook advertising
Adverteren op Facebook is één van de meest effectieve manieren van social media marketing. In alleen Nederland bijvoorbeeld zijn er al circa 10 miljoen gebruikers van dit platform. Het is goed voor te stellen hoe groot je potentiële bereik hier is. Na het plaatsen van een advertentie, krijg je tevens inzicht in het bereik, aantal clicks en conversies via Facebook advertising. Vanuit de Power Editor van Facebook beheer je eenvoudig al je advertenties. Hier zijn tevens alle cijfers zichtbaar, zoals bijvoorbeeld de Click-Throug-Rate (CTR), de relevantiescore en de frequentie.
Kortom, er staan veel cijfers die jou vertellen hoe jouw advertentie scoort. Adverteren op social media is doorgaans erg efficiënt, zowel in meetbaar bereik, als ook in de kosten. Je beheert namelijk zelf het budget dat je dagelijks (!) uitgeeft aan de advertising. Dit in tegenstelling tot adverteren in gedrukte media, waar je eenmalig een (hoog) bedrag moet vrijmaken, terwijl het daadwerkelijke bereik en de resultaten hieruit lastig te meten zijn.
Adverteren op andere social media platformen werkt doorgaans op eenzelfde manier. Het ontwikkelen van een campagne geeft je veel vrijheid in de keuze van de doelgroep, geo-locatie en markt. Zo kies je bij LinkedIn duidelijk voor de zakelijke klant.
Organische social media marketing
Investeren in social media marketing vereist niet altijd een budget. Veel bedrijven hebben een pagina op social media om relevante nieuwtjes of informatie met betrokken volgers te delen. Dit laat zien dat social media marketing niet altijd commercieel hoeft te zijn, maar dat een eigen pagina wel degelijk van waarde is voor de betrokkenheid van de doelgroep.
De kracht van social media is dat jouw bericht direct gedeeld, doorgestuurd of bekritiseerd kan worden. Als bedrijf wil je natuurlijk zeker weten dat jouw berichten relevant zijn. Je begint dus met een plan van aanpak. Een bedrijf als bol.com is een uitstekend voorbeeld van een bedrijf dat met een gerichte combinatie van paid- en organische social media een betrokken doelgroep heeft weten te creëren. Succes met een benadering van twee kanten.
Kansen
Een groot voordeel van social media marketing is het opbouwen van klanttevredenheid en loyaliteit. Je hebt dankzij social media een constante interactie met je klanten. Door frequent aanwezig te zijn op de sociale kanalen, betrek je de doelgroep bij ontwikkelingen van je bedrijf. Actieve volgers worden je ambassadeurs. Tegelijk liggen er op social media mooie kansen om je doelgroep te activeren, afwisselt met ´gratis´ berichten en advertising. Heb je de juiste kanalen gekozen, dan is de Return On Investment (ROI) direct meetbaar.
Trendgevoelig
Social media is als geen ander gevoelig voor trends. Als bedrijf is het verstandig om trends in de gaten te houden en hier op te sturen in je benadering van de markt. Tegenwoordig heb je ook social media marketingtools. Met deze overzichtelijke tools zijn diverse kanalen nog beter te onderhouden en resultaten beter meetbaar. Een grove fout van bedrijven is het overslaan van deze stap. Bedrijven die resultaten onvoldoende analyseren, scoren over het algemeen een stuk minder in de volgende activiteiten die zij ontplooien.
Belangrijke facetten om mee te nemen wanneer je social media marketing toepast:
Bepalen van de doelgroep: kies je de verkeerde doelgroep, dan zal je merken dat de resultaten tegenvallen. Neem daarom de tijd om de juiste doelgroep te bepalen.
Het testen van verschillende advertenties is een interessante optie. Dit is onder meer mogelijk door middel van AB-testing. Waarbij je twee of meer uitingen gaat vergelijken op basis van gemeten resultaat. Voor deze methode moet overigens wel voldoende budget beschikbaar zijn. Op basis van een analyse bepaal je de richting.
Tijd speelt eveneens een rol. Bij organische social media marketing moet je er rekening mee houden dat het even tijd nodig heeft om de gewenste resultaten te realiseren. Dit is een investering voor de lange termijn. Betaalde advertising geeft een direct resultaat, maar dit is kostbaar voor de langere termijn.
Social Media Remarketing
Social media maakt zich erg geschikt voor remarketing. Dit is een manier om in beeld te blijven bij eerdere bezoekers van je website, door een advertentie te plaatsen op een strategische plek. In de database zie je welke (potentiële) klant een bezoek heeft gebracht aan je website. Deze mensen kennen je website, maar komen niet per definitie terug. Via social media remarketing komt de bezoeker wellicht toch weer terug op de website, om de interesse van eerder om te zetten in een conversie. Een database waar klikgedrag gedetailleerd wordt weergegeven, geeft je de kans om nog effectiever te adverteren.
Facebook Remarketing
Facebook remarketing werkt door het selecteren van oude bezoekers van jouw website. Je kunt dus een gesponsorde advertentie posten op de Facebookberichtenpagina van een gekozen publiek. Dit wordt gedaan via de Facebook Advertising Exchange (FBX). De advertentie komt afwisselend dynamisch terug tussen berichten op de tijdlijn van de gebruiker, als ook statisch aan de rechterzijde van de tijdlijn.
Social media vacatures
Een interessante manier voor het werven en selecteren van nieuwe medewerkers is het plaatsen van vacatures op social media. Het meest bekende platform voor het werven van nieuwe medewerkers is LinkedIn. Dit platform richt zich in het speciaal op bedrijven en werknemers. Met een eigen bedrijfsaccount deel je eenvoudig vacatures, en geeft deze een extra push door te adverteren. Dit adverteren biedt tevens mogelijkheden om naar wens te segmenteren op de ideale kandidaat voor de vacature.
Facebook is de informele variant van LinkedIn. Uit onderzoek van het UWV blijkt namelijk dat Facebook voor werkgevers het meest populaire platform is om vacatures uit te zetten. Niet toevallig natuurlijk, want met een relatief klein budget ben je al onderweg. Moet een kandidaat voldoen aan bepaalde voorkeuren, zoals het woongebied of de leeftijd, dan stel je deze criteria in bij het ontwerp van de advertentie. Omdat je campagne een vooraf bepaald aantal vertoningen heeft en alleen zichtbaar is voor de gewenste doelgroep, is de kans van slagen aanzienlijk.
Ook aan de slag met social media marketing? Laat je informeren over de mogelijkheden van online advertising bij MediaGarant.
Digitalisering in het onderwijs
Zowel op de werkvloer als daarbuiten zet de digitalisering zich onverminderd door. Leerlingen en studenten zijn steeds meer online te vinden, zeker in deze tijden. Ze verwachten dat een school of onderwijsinstelling volgt. Heeft jouw school het digitale lesgeven bijvoorbeeld al op orde? De meest recente technologische mogelijkheden vragen om veranderingen in het onderwijssysteem. Al vanaf de basisschool worden de belangrijkste doelgroepen, kinderen en hun ouders, op een digitale manier betrokken bij het onderwijs. De ideale situatie om ruimte te maken voor marketing.
Vanuit het onderwijs proeven we, volgens ons, nog te weinig de interesse voor, en de voordelen van marketing. Veel aandacht gaat de laatste jaren uit naar werving van nieuw personeel via effectieve marketingplatformen, terwijl de efficiency achterblijft. Ga maar na, het aantrekken van een nieuwe docent kost scholen tegenwoordig soms duizenden euro’s, nog voordat de leerkracht een stap in het gebouw heeft gezet. Dat moet én kan efficiënter.
Marketing met name in hoger onderwijs
Dat marketing en onderwijs goed samengaan, dat bewijzen diverse hogescholen. Diverse instellingen, zoals de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Hanzehogeschool Groningen, beschikken over een zelfstandig acterende marketingafdeling. Hier functioneren doorgaans leden van het algemeen- of faculteitsbestuur als ‘specialisten’. Zij beheren vooral de social media en verzorgen de promotie van evenementen (Open Dagen, Webinars). De gewenste expertise is evenwel niet altijd aanwezig om gestelde marketingdoelstellingen te realiseren, en daarom worden gespecialiseerde marketingbedrijven ingeschakeld voor de uitvoering van losse of doorlopende campagnes. Een prima keuze.
Waar steeds meer hogescholen en universiteiten eveneens in slagen, is studenten op de juiste manier betrekken bij marketing. Dit werkt twee kanten op: de marketingstaf van een hogeschool heeft meer mogelijkheden voor praktijkgericht onderwijs, en studenten worden in staat gesteld om mee te denken over de externe marketing en communicatie. Het zorgt voor een unieke ‘click’ tussen de praktijk en theorie. Waar nodig kan overigens nog altijd worden gekozen voor de expertise van een professioneel marketingbureau.
Welke vorm van marketing kiezen?
Wil je als onderwijsinstelling, op ieder denkbaar niveau, marketing gericht en efficiënt inzetten? Dan zijn er meer dan voldoende opties. Voor scholen en instellingen kiezen voor marketing omdat zij onvoldoende zichtbaar zijn voor de doelgroep. Hoe zorg je wél voor zichtbaarheid? Dit is afhankelijk van de doelstelling. Twee concrete voorbeelden:
Nieuwe studenten aantrekken
Wil je als hogeschool of universiteit studenten aantrekken, dan is zichtbaarheid cruciaal. Wie niet gezien wordt, die zal in de meeste gevallen ook niet gevonden worden. Waar en hoe vind je studenten? Het is belangrijk om de marketingstrategie aan te passen op de (jonge) doelgroep, welke vooral zoekt naar interactie en een uniek inkijkje. Maak video’s, laat studenten vloggen en kies voor een actieve social media campagne. Je wilt zichtbaar worden op de tijdlijn van je doelgroep, en herhaling zorgt voor succes. Stem je marketing af op de specifieke doelgroep en creëer een pakkende call-to-action om een duurzame relatie op de bouwen met de student van de toekomst. Een gezonde balans tussen interne marketing met externe ondersteuning maakt de campagne succesvol.
Vacature binnen de organisatie
De tekorten binnen het onderwijs leiden er steeds vaker toe dat onderwijsinstellingen en scholen de ‘vacaturemarketing’ uitbesteden aan grote vacaturebedrijven als Maandag en Meesterbaan. De rol van deze bedrijven binnen het onderwijs heeft ervoor gezorgd dat de kosten voor werving van personeel onredelijk zijn opgedreven. Het vinden van onderwijspersoneel is natuurlijk niet eenvoudig, maar het kan goedkoper én efficiënter, door meer in eigen beheer te houden. Samenwerken met een kleiner marketingbureau geeft je meer zeggenschap in het wervingstraject, en lead generatie voorziet in een lijst met potentiële kandidaten. Deze leads haal je bijvoorbeeld uit een targetcampagne via social media (LinkedIn of Facebook), dan wel door middel van een zoekwoordencampagne via de zoekmachine. Deze strategie is kostenvoordelig, en het geeft je meer handvaten om zelf de beste kandidaat voor de beoogde functie te vinden.
Voordelen marketing binnen het onderwijs
Heeft jouw onderwijsinstelling al nagedacht over een efficiënte marketingstrategie, waarbij strategische samenwerkingen aangegaan kunnen worden met een professioneel marketingbedrijf? Met de juiste ondersteuning kan je als onderwijsinstelling veel meer in eigen beheer houden, terwijl er meer controle is over de uitgaven. De mogelijkheden van een strategische samenwerking met een marketingbureau zijn daarnaast meer vrijblijvend: je bepaalt zelf de omvang en looptijd van een campagne, kiest de gewenste doelgroep, ontwikkelt een doelstelling en profiteert tegelijk van externe expertise. Kosten efficiënt en doeltreffend.
MediaGarant helpt jou met marketing in het onderwijs! Ontdek onze acties voor onderwijsinstellingen en neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.