De voordelen van onderwijs marketing

Onderwijs marketing: het is een steeds relevanter concept. De invloed van marketing binnen het onderwijs neemt de laatste jaren toe. Terecht, want onbedoeld nemen de kosten in het onderwijs flink toe, zonder dat dit de algemene kwaliteit ten goede komt. Ook zorgen personeelstekorten ervoor dat een school steeds meer moeite heeft om geschoold personeel voor de klas te zetten. Hoeveel invloed heeft marketing op dit moment, en welke rol gaat onderwijs marketing in de toekomst uitoefenen?

Digitalisering in het onderwijs

Zowel op de werkvloer als daarbuiten zet de digitalisering zich onverminderd door. Leerlingen en studenten zijn steeds meer online te vinden, zeker in deze tijden. Ze verwachten dat een school of onderwijsinstelling volgt. Heeft jouw school het digitale lesgeven bijvoorbeeld al op orde? De meest recente technologische mogelijkheden vragen om veranderingen in het onderwijssysteem. Al vanaf de basisschool worden de belangrijkste doelgroepen, kinderen en hun ouders, op een digitale manier betrokken bij het onderwijs. De ideale situatie om ruimte te maken voor marketing.

Vanuit het onderwijs proeven we, volgens ons, nog te weinig de interesse voor, en de voordelen van marketing. Veel aandacht gaat de laatste jaren uit naar werving van nieuw personeel via effectieve marketingplatformen, terwijl de efficiency achterblijft. Ga maar na, het aantrekken van een nieuwe docent kost scholen tegenwoordig soms duizenden euro’s, nog voordat de leerkracht een stap in het gebouw heeft gezet. Dat moet én kan efficiënter.

Marketing met name in hoger onderwijs

Dat marketing en onderwijs goed samengaan, dat bewijzen diverse hogescholen. Diverse instellingen, zoals de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Hanzehogeschool Groningen, beschikken over een zelfstandig acterende marketingafdeling. Hier functioneren doorgaans leden van het algemeen- of faculteitsbestuur als ‘specialisten’. Zij beheren vooral de social media en verzorgen de promotie van evenementen (Open Dagen, Webinars). De gewenste expertise is evenwel niet altijd aanwezig om gestelde marketingdoelstellingen te realiseren, en daarom worden gespecialiseerde marketingbedrijven ingeschakeld voor de uitvoering van losse of doorlopende campagnes. Een prima keuze.

Waar steeds meer hogescholen en universiteiten eveneens in slagen, is studenten op de juiste manier betrekken bij marketing. Dit werkt twee kanten op: de marketingstaf van een hogeschool heeft meer mogelijkheden voor praktijkgericht onderwijs, en studenten worden in staat gesteld om mee te denken over de externe marketing en communicatie. Het zorgt voor een unieke ‘click’ tussen de praktijk en theorie. Waar nodig kan overigens nog altijd worden gekozen voor de expertise van een professioneel marketingbureau.

Welke vorm van marketing kiezen?

Wil je als onderwijsinstelling, op ieder denkbaar niveau, marketing gericht en efficiënt inzetten? Dan zijn er meer dan voldoende opties. Voor scholen en instellingen kiezen voor marketing omdat zij onvoldoende zichtbaar zijn voor de doelgroep. Hoe zorg je wél voor zichtbaarheid? Dit is afhankelijk van de doelstelling. Twee concrete voorbeelden:

Nieuwe studenten aantrekken

Wil je als hogeschool of universiteit studenten aantrekken, dan is zichtbaarheid cruciaal. Wie niet gezien wordt, die zal in de meeste gevallen ook niet gevonden worden. Waar en hoe vind je studenten? Het is belangrijk om de marketingstrategie aan te passen op de (jonge) doelgroep, welke vooral zoekt naar interactie en een uniek inkijkje. Maak video’s, laat studenten vloggen en kies voor een actieve social media campagne. Je wilt zichtbaar worden op de tijdlijn van je doelgroep, en herhaling zorgt voor succes. Stem je marketing af op de specifieke doelgroep en creëer een pakkende call-to-action om een duurzame relatie op de bouwen met de student van de toekomst. Een gezonde balans tussen interne marketing met externe ondersteuning maakt de campagne succesvol.

Vacature binnen de organisatie Vacaturemarketing

De tekorten binnen het onderwijs leiden er steeds vaker toe dat onderwijsinstellingen en scholen de ‘vacaturemarketing’ uitbesteden aan grote vacaturebedrijven als Maandag en Meesterbaan. De rol van deze bedrijven binnen het onderwijs heeft ervoor gezorgd dat de kosten voor werving van personeel onredelijk zijn opgedreven. Het vinden van onderwijspersoneel is natuurlijk niet eenvoudig, maar het kan goedkoper én efficiënter, door meer in eigen beheer te houden. Samenwerken met een kleiner marketingbureau geeft je meer zeggenschap in het wervingstraject, en lead generatie voorziet in een lijst met potentiële kandidaten. Deze leads haal je bijvoorbeeld uit een targetcampagne via social media (LinkedIn of Facebook), dan wel door middel van een zoekwoordencampagne via de zoekmachine. Deze strategie is kostenvoordelig, en het geeft je meer handvaten om zelf de beste kandidaat voor de beoogde functie te vinden.

Voordelen marketing binnen het onderwijs

Heeft jouw onderwijsinstelling al nagedacht over een efficiënte marketingstrategie, waarbij strategische samenwerkingen aangegaan kunnen worden met een professioneel marketingbedrijf? Met de juiste ondersteuning kan je als onderwijsinstelling veel meer in eigen beheer houden, terwijl er meer controle is over de uitgaven. De mogelijkheden van een strategische samenwerking met een marketingbureau zijn daarnaast meer vrijblijvend: je bepaalt zelf de omvang en looptijd van een campagne, kiest de gewenste doelgroep, ontwikkelt een doelstelling en profiteert tegelijk van externe expertise. Kosten efficiënt en doeltreffend.

Zichtbaar24 helpt jou met marketing in het onderwijs! Ontdek onze acties voor onderwijsinstellingen en neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24