4 online marketing trends in 2021

Vergeet 2020: wat worden de online marketing trends in 2021? Als bedrijf is vooruitkijken belangrijk, want hoe ga jij je doelgroep volgend jaar nóg beter bereiken? Ondanks dat 2020 als jaar alles behalve ‘normaal’ is verlopen, is toch sprake van trends en verschuivingen. Zo kenmerkt 2020 zich als jaar waarin Responsive Ads hun definitieve intrede hebben gedaan. Ook heeft de grote Google update voor content in oktober 2019 – exact een jaar geleden – zijn invloed uitgeoefend in de zoekmachine. De markt is in 2020 nog niet heel stabiel geweest, maar gaat zich vermoedelijk weer normaliseren. Wat worden de trends in online marketing 2021?

eCommerce: groter dan ooit

Het zat er al jaren aan te komen, maar afgelopen jaar is het in een stroomversnelling geraakt: de ontwikkelingen binnen de eCommerce. Steeds meer transacties vinden online plaats, zowel in de markt van B2B, als in B2C. En hoewel dit geen nieuw fenomeen is, heeft het Coronavirus er wel voor gezorgd dat eCommerce niet meer weg te denken is. Met name in het 2e en 3e kwartaal van 2020 nam het aantal online bestellingen – B2C – enorm toe. Dit was met liefst 12% in het 2e kwartaal.

Verwacht wordt dat de online trend zich richting 2040 verder gaat ontwikkelen. Sommige deskundigen verwachten zelfs dat 95% van alle aankopen in 2040 online plaatsvinden. En hoewel dit misschien aan de hoge kant lijkt, zien we dat iets als een wereldwijde pandemie die ontwikkeling een flinke boost kan geven. Dit vraagt van veel klassiek fysieke winkels een cultuuromslag. Wordt de online shopping functionaliteit niet bijtijds en volledig aangeboden, dan zal de consument het niet nalaten om elders op zoek te gaan naar hetzelfde product of eenzelfde dienst. Het maakt van eCommerce een doorlopende trend – ook na 2021 – die scherp in de gaten moet worden gehouden.

Social Media Marketing (SMM)

We zien je denken: Social Media Marketing een trend? De commerciele ontwikkelingen op social media namen jaren geleden al een toevlucht, maar investeringen hierin waren nog nooit zo groot als nu. Met de enorme keuze uit social media kanalen is het belangrijk om de juiste keuzes te maken; waar is je doelgroep te vinden, en hoe activeer ik die doelgroep? Op de juiste manier een bericht delen met je doelgroep is niet eenvoudig, en daarmee een uitdaging.

Als bedrijf beschik je vaak al over een actieve doelgroep, welke geen activatie meer vereist. Het voordeel van Social Media Marketing is juist te vinden in het feit dat je de ‘onbekende doelgroep’ kunt bereiken, door binnen een campagne te kiezen voor een gedetailleerde doelgroep, welke overeenkomt met de zoekwoorden die jij kiest. In een dergelijke campagne spreek je óók de mensen aan die je normaliter niet meeneemt binnen je marketingactiviteiten, en zo vergroot je het potentieel van de campagne. Tot slot groeit de engagement van je doelgroep zodra je deze actief benadert via social media kanalen. Ook uit onderzoek blijkt dat social media steeds vaker worden ingezet worden voor commerciële doeleinden. Derhalve iets om rekening mee te houden in 2021.

Lead software

 

 

 

 

Lead software

Bezoekers op je website zijn leuk, maar het is via de bekende kanalen niet altijd makkelijk om deze op de juiste manier te definiëren. Is een bezoeker slechts op zoek naar informatie, of betreft het een lead die je actief wilt benaderen? Lead software biedt de oplossing. Dit is software die in kaart brengt hoelang iemand op je website blijft, hoeveel pagina’s hij/zij bezoekt en welke route wordt genomen. Aan de hand van deze gegevens worden koude, gemiddelde of warme leads gedefinieerd. Warme leads hebben bovengemiddeld veel interesse getoond in je merk, producten of diensten. Het is de informatie waarnaar je op zoek bent wanneer je frequente bezoekers wilt omzetten in klanten.

Lead software is bezig aan een opkomst, welke zich in 2021 nog verder gaat doorzetten. De software is niet gratis, maar wel waardevol wanneer bezoekers worden omgezet in klanten.

Content: een logische keuze

Niet ieder bedrijf gaat ongeschonden uit de coronacrisis komen, maar dat willen we niet te veel benadrukken. Belangrijker is om te kijken naar het effect: waar kiezen bedrijven voor op het moment dat er minder geld te besteden is? Een logische uitkomst is content marketing. De creatie van content is relatief kostenefficiënt ten opzichte van het rendement – een hogere positie van je website in de zoekmachines. Waarom wordt 2021 het jaar van content marketing?

Ten dele heeft dit te maken met strengere regelgeving rondom privacy en ‘health issues’. Het wordt voor bedrijven – zowel in de B2B als B2C markt – lastiger om specifieke doelgroepen te betrekken binnen een Ad Campaign. Persoonlijke gegevens worden beter afgeschermd, bijvoorbeeld door toedoen van VPN-verbindingen, terwijl geldende richtlijnen op verschillende platformen de vrijheid van de adverteerder beperken. Binnen de content marketing spelen deze factoren geen, of tenminste minder een rol. Daarnaast is content marketing van oudsher al een effectieve strategie voor de lange termijn. Waar een duurzaam verbeterde positionering van de website meer bezoekers aantrekt, zal het rendement tevens groeien ten opzichte van bezoekers die binnenkomen via een betaalde advertentie.

Andersom kan worden gezegd dat ‘snel verdienen’ in 2021 nog altijd verloopt via de betaalde campagnes, en wellicht blijkt dat juist de sleutel te zijn naar succes, zeker wanneer de nood het hoogst is. Hoe elk bedrijf gaat reageren op de huidige omstandigheden, dat moet nog blijken. Binnen de online marketing zullen echter de nodige trends zich in 2021 gaan ontplooien, dan wel zich doorzetten vanuit 2020.

Benieuwd waar jij staat in het nieuwe jaar? Wij helpen je daar bij MediaGarant graag bij. Neem vrijblijvend contact op om meer te weten te komen over onze mogelijkheden.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24