Vijf voordelen van Social Ads voor bedrijven

Wat zijn de voordelen van Social Ads voor bedrijven? Met miljoenen actieve gebruikers, alleen al in Nederland, zijn social media voor bedrijven steeds vaker onderdeel van de marketingstrategie. Door te adverteren op Facebook, Twitter of Instagram bereik je al gauw honderdduizend mensen. Het zijn platformen die dagelijks worden bezocht, en dat op vrijwel ieder moment van de dag; op het werk, bij de tandarts, op school of gewoon thuis. De grote platformen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het leven, en daar dien je als marketeer gebruik van te maken.

Een bedrijf moet budget vrijmaken om te adverteren op social media, en dus is een plan de campagne gewenst. Waarom kiezen steeds meer bedrijven voor social media adverteren, en welk medium past het bij de door jou geformuleerde doelgroep en doelstelling? We bespreken vijf voordelen van Social Ads voor bedrijven.

1.      Brand awareness

Brand Awareness, oftewel merkbewustzijn, is gericht op het vergroten van de bekendheid van je merk. Het zegt iets over de vraag of de doelgroep jouw merk, logo of product gaat ‘herkennen’. Social Ads zijn kostenefficiënt, omdat je tegen relatief lage budgetten veel mensen kunt bereiken én resultaten kunt meten. Die tastbare resultaten zijn vervolgens ‘stuurbaar’ richting je volgende campagne. Komt je beeldmerk meerdere keren langs op de tijdlijn van de doelgroep, dan groeit de passieve, en in gunstige gevallen ook de actieve merkbekendheid.Social engagement

In hoeverre verschillen Social Ads kostentechnisch van meer traditionele vormen van adverteren? Van oudsher werd merkbekendheid gestimuleerd door reclames op televisie en radio, dan wel billboards langs de kant van de weg. Dit gaat evenwel gepaard met hogere kosten, terwijl resultaten niet evengoed meetbaar zijn.

2.      Doelgericht adverteren

Targeting is een interessant voordeel van Social Ads. Social media kanalen bieden namelijk verregaande mogelijkheden om de doelgroep volledig af te bakenen. Zij maken hierbij gebruik van data die door de gebruiker zelf zijn ingevuld. Denk aan de woonplaats, leeftijd en voorkeuren. Je kunt de doelgroep binnen Social ads zodoende naast je eigen doelgroep leggen, en zo een efficiënte campagne opzetten.

3.      Engagement verhogen

Wat de voordelen zijn, zal je pas begrijpen wanneer je weet wat engagement precies is. Engagement zegt iets over de betrokkenheid van de klant bij het bedrijf of product. Op social media is er veel interactie tussen de doelgroep met bedrijven. Uit onderzoek van Global Web Index blijkt dat 20% van de gebruikers op social media een merk volgt waar zij klant van zijn, of die zij bewonderen. Maar nog interessanter: 90% van de consumenten die een merk volgt, zal uiteindelijk hier ook iets kopen.

4.      Lead generatie

Leadgeneratie is een specifieke doelstelling die je binnen de campagne kunt selecteren. Binnen de advertentie moet je natuurlijk nog wel werk maken van een aantrekkelijke inhoud, goede call-to-action en lead formulier. De campagne en call-to-action moeten dusdanig interessant zijn dat bezoekers hun gegevens willen achterlaten. Daar ligt de grootste uitdaging binnen lead generatie op social media. De leads uit de campagne kun je nabellen of mailen met een hoge kans op conversie.

5.      Omzet verhogen met pixels

After sales is een goed middel om de omzet te verhogen. Het koppelen en aanbieden van producten en diensten die aansluiten op het reeds verkochte product, waardoor je net iets meer waarde genereert vanuit dezelfde consument. Wat is daarvan een voorbeeld?

Bij after sales kan je denken aan het aanbieden van accessoires bij de verkoop van een mobiele telefoon. De eerste interactie tussen jou en de doelgroep is het tonen van het primaire product. Denk er goed om dat je een pixel installeert op de website, waarmee je conversies kunt tracken op de eigen website. Deze informatie kan je later inzetten om de after sales effectief in te zetten. Je weet wie de mobiele telefoon heeft gekocht, en kunt nu social ads inzetten om bijpassende accessoires aan te bieden.

Adverteren op social mediaAdverteren op social media: do or don’t?

Veel bedrijven vragen het zich af: is adverteren op social media interessant? Wij kunnen daar geen eenduidig antwoord op geven, puur omdat dit verschilt per situatie. We hebben inmiddels verschillende voordelen van social media advertising benoemd, maar er zijn ook valkuilen. Hoe weet je bijvoorbeeld zeker of jouw doelgroep op social media actief is, in hoeverre zijn zij gevoelig voor advertenties en welk budget koppel je aan een campagne? Het zijn zomaar een aantal vragen die je in de planfase voor jezelf moet beantwoorden.

Is je doelgroep wel op social media te vinden, wil je jouw advertentie strategie uitbreiden, meer sales genereren en kan je merkbekendheid wel een impuls gebruiken? Dan is adverteren op social media een absolute do!

 

 

Wil jouw bedrijf ook adverteren op social media? We hebben momenteel een leuke actie lopen, waarmee je extra voordelig kunt beginnen.
Check onze pagina over Social Ads voor meer informatie.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24