Marketing om je webshop winstgevend te maken

In 2020 werden er 47% meer webwinkels opgericht ten opzichte van het jaar daarvoor. Met een sterke groei van het aantal oprichtingen in de handel, is dit inmiddels de branche met de meeste bedrijfsoprichtingen in Nederland. Het laat zien dat we meer dan ooit investeren in webshops. Voor veel ondernemers is een webshop de oplossing voor omzetgroei, winstmaximalisatie en een grotere afzetmarkt vanwege de toegankelijk.

Het beginnen van een webshop heeft diverse voordelen, zoals het bereiken van een groter publiek, de mogelijkheid om je klantenbestand uit te breiden, een nieuw assortiment onder de aandacht brengen, onbeperkte openingstijden, de eenvoudige bereikbaarheid en natuurlijk de kostenbesparing ten opzichte van een fysieke winkel. Echter brengt het beginnen van een webshop ook kosten met zich mee, waar van tevoren zorgvuldig over nagedacht dient te worden. Om die reden maken wij de kosten voor het laten maken van een webshop inzichtelijk. Hier moet je rekening mee houden bij het starten van een eigen webshop.

Een webshop starten

Wanneer je zelf geen kennis en kunde hebt van het oprichten van een webshop, dan is het verstandig om dit uit te besteden. Dat bespaart niet alleen veel tijd, maar ook geld. Bij het beginnen van een webshop komt het nodige kijken, zoals een doelgroepen analyse, het ontwerpen van de webshop, het maken van de webshop en natuurlijk het invoeren van alle producten en productcategorieën. Niet alleen dient jouw platform er uitnodigend uit te zien voor je doelgroep(en), ook moet de webshop geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Dit noemen we ook wel Search Engine Optimization (SEO). Het is een methode waar veel tijd in geïnvesteerd dient te worden, en waarmee een resultaat op lange termijn gerealiseerd kan worden.

Ontwerpkosten

Een goede webshop begint bij een goed ontwerp. Het ontwerp dient zoals zelfsprekend aan te sluiten op de beoogde doelgroep(en) en dient er uitnodigend en betrouwbaar uit te zien. Naast het ontwerp moet de opbouw van de webshop, oftewel de structuur, de bezoeker begeleiden binnen het verkoopproces. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker omgezet kan worden in een klant. Het ontwerpen van een webshop is geen eenvoudige taak en vergt de nodige ervaring. Doe je dit goed, dan is er sprake van een goede match met de doelgroep(en), en dat laat je webshop beter renderen. De kosten om het ontwerp van een webshop uit te besteden aan een ontwerper kunnen aanzienlijk zijn, maar zijn zodoende zeker de moeite waard. Het is evenwel belangrijk om vooraf goed vast te stellen wie je doelgroep is en wat de doelstellingen zijn.

Webshop reclame

Marketingkosten webshop

Het binnenhalen van bezoekers naar je webshop is een grote (dagelijkse) investering. Niets verkoopt zichzelf! Het is daarom belangrijk om de aandacht van je potentiële klanten trekken; je wilt vindbaar worden. De vindbaarheid op zoekmachines kan door middel van Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertisement (SEA). Daarnaast is het adverteren op sociale media, de zogenaamde social ads, ook steeds interessanter vanwege het hoge bereik en de relatief lage kosten.

Search Engine Optimization

Search Engine Optimization is voor de lange termijn en is nodig om organisch zoekverkeer naar je website te leiden. Het bevat een technische en inhoudelijk kant (content marketing). Bij het technische aspect is het van belang dat je website snel is en de structuur voldoet aan de eisen van zoekmachines. Binnen het inhoudelijke onderdeel draait het om de content. Dat wil zeggen: de inhoud van de website. Dit omvat de teksten, afbeeldingen en zoektermen die verwerkt worden in de teksten, headings en meta omschrijvingen van pagina’s.

Search Engine Advertising voor webshops

Search Engine Advertisement is voor de korte termijn en helpt je webshop direct vindbaar te worden. Bij SEA betaal je voor zoekverkeer. Dit doe je door een advertentiebudget op te zetten. In het vervolg betaal je per klik op de gekozen zoekterm. Search Engine Advertising heeft net als SEO zijn voordelen. Het kan helpen je webshop beter vindbaar te maken op korte termijn, maar vraagt wel om een vastgesteld budget. Meer weten over wat SEA voor jouw webshop kan betekenen. Bezoek onze pagina over Google Ads uitbesteden.

Social Ads

Met meer dan een miljard actieve gebruikers zijn sociale media niet meer weg te denken als advertentieplatform! Starten met een sociale media adverteren is niet moeilijk maar het kiezen van de juiste strategie wel. Een sociale media campagne vergt zorgvuldigheid en benodigd de juiste hoeveelheid tijd. Door tijdens de opstartfase scherpe keuzes te maken, voorkom je dat onnodig geld uitgeeft en versterk je de Return On Investment (ROI) van je campagne.

Om de kosten overzichtelijk te maken hebben wij pakketten opgezet waarmee we met vaste prijzen onze marketingdiensten aanbieden. Dankzij onze jarenlange ervaring weten wij welke advertentiesoorten en middelen het beste werken voor jouw webshop. Wil je weten welk social ads pakket het beste bij jou past? We helpen je graag.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24