Is adverteren op social media interessant?

Twijfel je als bedrijf over de keuze om te adverteren op social media? We worden steeds vaker gebeld door ondernemers die hier meer over willen weten. Dat social media platformen miljoenen mensen aantrekken is reeds bekend; nu wil je nog weten hoe jij daar als bedrijf optimaal van kunt profiteren. Als antwoord op de vraag ‘is adverteren op social media interessant?’ kunnen we in ieder geval volmondig ‘ja’ zeggen. Welke kansen bieden social media voor bedrijven?

Wat is adverteren op social media?

We kennen social media als online platformen waar jong en oud elkaar tegenkomen, verhalen delen en zichzelf profileren. Diverse kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn bieden daarnaast uiteenlopende mogelijkheden om betaald producten of diensten te promoten. Binnen die promotie verzorgen bedrijven zelf de targeting. Diverse social media platformen beschikken over een bulk van persoonlijke gegevens, waardoor je binnen de targeting scherpe keuzes kunt maken.

Doe je dit goed, dan weet je zeker dat jouw doelgroep op het moment suprême en met de juiste tone of voice jouw advertentie krijgt te zien. Die doelgroepgerichte aanpak door bedrijven maakt adverteren op social media erg interessant.

Voordelen social media marketing Voordelen social media marketing

Als ondernemer starten met social media marketing kan best even spannend zijn. Welk kanaal past bijvoorbeeld het beste bij je doelgroep en wat is je doelstelling? In de eerste fase bepaal je de invulling van SMM. Twijfel je nog? We delen graag de voordelen van social media marketing.

Groot bereik
Meer dan 10 miljoen Nederlanders zijn aangesloten bij tenminste één social media platform, met Facebook als huidige koploper. Wanneer je als ondernemer op social media gaat adverteren, dan ben je verzekerd van een groot bereik. Ook jouw doelgroep is hier actief.

Snel resultaat
Draait een campagne goed? Wanneer je hebt gekozen voor SMM, dan merk je dit snel genoeg. Mocht de Return On Investment (ROI) tegenvallen ten opzichte van de verwachting, dan kan je een social media campagne gelukkig snel bijsturen en/of optimaliseren.

Kosten efficiënt
Vergelijken we social media marketing met andere marketingdiensten, zoals SEA of SEO, dan is deze dienst relatief voordelig. Dat wil zeggen: ook met een klein budget is het potentieel enorm. Zeker op kanalen als Facebook en Instagram hoeft adverteren helemaal niet duur te zijn.

Sterk voor branding
Voor startende bedrijven zonder naamsbekendheid zijn social media kanalen ook interessant als vorm van branding. Vergelijk het met reclame langs de snelweg of in een bushokje, maar dan online. Je bedrijfsnaam, product/dienst en beeldmerk worden gezien door de door jou gekozen doelgroep.

Hoe ziet een social media advertentie eruit?

Vaak zien we een advertentie op social media uitsluitend aan de voorkant, terwijl juist ‘de achterkant’ bepalend is. Hier selecteer je de doelgroep, regio en het budget, om maar een paar voorbeelden te noemen. Pas wanneer alle instellingen van de social media campagne goed in elkaar zitten, dan kan je gaan kijken naar ‘de voorkant’: de advertentie die jouw doelgroep te zien krijgt.

De mogelijkheden van social media zijn enorm! Dit zijn dé plekken om de juiste boodschap te delen met de doelgroep. Dankzij de snelle resultaten, het grote bereik en de kosten efficiency is er meer mogelijk dan je op voorhand zou verwachten. Binnen een social media advertentie draait het om ‘opvallen’. Met alle content die hierop te vinden is, is dat nog niet zo makkelijk. Er wordt gelukkig geregeld onderzoek gedaan naar effectieve methoden om als bedrijf zichtbaarheid te genereren.

Kies voor eigen content

Beeldmateriaal is een belangrijk onderdeel van elke advertentie. Uit onderzoek blijkt dat men 40x sneller geneigd is te klikken op een advertentie met beeld, ten opzichte van tekstadvertenties. De keuze voor beelden is dan ook snel gemaakt, maar waar moet beeld aan voldoen? Zowel afbeeldingen als video’s zijn een mogelijkheid. Videomarketing is tegenwoordig helemaal in de mode, zowel op de eigen website als binnen social media marketing. Een tip: we raden je altijd aan om eigen content te gebruiken. Interactieve video’s van je bedrijf of authentieke afbeeldingen: maak het je eigen! Een slechte stockfoto is een no go.

SMM

Ondernemen mét social media advertising

Adverteren op social media is onmiskenbaar onderdeel geworden van de marketingstrategie van bedrijven. Het is een supersnelle manier om jouw doelgroep te bereiken. Wil je je als bedrijf richten op een jonge doelgroep? Dan is Instagram adverteren een interessante optie. De zakelijke doelgroep vind je daarentegen juist op LinkedIn. Dankzij de diversiteit tussen social media kanalen, kunnen ondernemers gerichte keuzes maken met betrekking tot social media marketing.

 

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24