Introductie in Google Analytics

In het bedrijfsleven is Google Analytics inmiddels onmisbaar. De data uit dit programma helpt bedrijven om verbanden te ontdekken, relevante data te ontvangen over bezoekers van de website en essentiële statistieken mee te nemen in toekomstige beslissingen.

Het Analytics pakket van Google is volledig gratis, en dit is de plek waar statistieken en data van jouw website verzameld worden. Deze data wordt vervolgens gedetailleerd weergegeven: het aantal (unieke) bezoekers van de website, hun surfgedrag, het bounce percentage en de plek waar bezoekers de website verlaten. Kortom, alles dat je nodig hebt om inzicht te verwerven in de prestaties van je website.

Google Analytics voor bedrijven

Een bedrijf ontkomt er niet meer aan gedegen onderzoek te doen naar de markt, doelgroep en eigen website. Je bent nieuwsgierig naar bijvoorbeeld het gedrag van jouw bezoekers. Hoe oud zijn ze? Waar komen ze vandaan? Op welke plekken van de website komen ze grotendeels terecht? Het antwoord op deze vragen vind je in Analytics.

Stel je voor: je bent marketeer. Je merkt een grote afname in het aantal bezoekers dat de conversiecyclus volledig doorlopen, ofwel het aantal aankopen of informatieaanvragen neemt af. Uiteraard wil je achterhalen waar in het proces de bezoeker afhaakt, en hoe je het aantal conversies weer kunt laten groeien. Welke functionaliteit in Analytics helpt je verder? In dit geval:

  1. Bounce percentage – bezoeker klikt door op website
  2. Avg. time on page – gemiddelde tijd op pagina
  3. Exit-percentage – bezoeker verlaat website
 

Door middel van dit onderzoek ben je erachter gekomen dat het bounce percentage op één van je pagina’s bovengemiddeld hoog is. Ligt dit aan de invulling, geeft de pagina onvoldoende antwoord op de zoekvraag van de bezoeker of krijgt men te weinig opties om ‘in actie te komen’? Je wilt bezoekers altijd sturen richting de gewenste uitkomst, en dat is waarom doorlopend optimaliseren mét de kennis van Analytics zo effectief werkt.

Rapportage Analytics

Door middel van het plaatsten van een trackingcode van Google Analytics in de broncode van jouw website kan Google Analytics alle data verzamelen. Dit zijn gegevens zoals de geografische locatie van je bezoekers, de leeftijden, het klikgedrag en nog veel meer.

Google Analytics preview van de mogelijkheden

Google Analytics segmenteert op basis van een viertal rapporten: doelgroep, acquisitie, gedrag & conversies.

Doelgroep

Tip: Analytics – Audience – Overview

Ken je jouw doelgroep of juist helemaal niet? Dit segment van Analytics geeft antwoord op die vraag. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel mensen jouw website bezoeken op de desktop, tablet of smartphone. Deze informatie is relevant voor de indeling van jouw website. Als het grootste deel van jouw bezoekers gebruik maakt van zijn of haar smartphone, dan dient je website ‘mobile responsive’ te zijn. Ook zie je binnen ‘doelgroep’ waar de bezoekers op jouw website vandaan komen.

Wist je dat je zelf ook kunt segmenteren binnen de doelgroep? Denk aan de geo-locatie; het aantal bezoekers per provincie, regio of stad. Ook interesses van de bezoeker zijn meetbaar, door te kijken naar websites waar men vaker komt. Hoe komt men hierachter? Voorwaarde is dat bezoekers zich ‘laten tracken’, hetgeen bijvoorbeeld gebeurt wanneer men op verschillende websites cookies accepteert. Het surfgedrag van bezoekers wordt opgeslagen en vervolgens voor diverse doeleinden gebruikt.

Segmenteren op basis van beroepsgroep of etnische achtergrond is niet mogelijk. Deze mechanismen zijn niet meetbaar met het oog op de privacyregels.

Acquisitie

Tip: Analytics – Acquisition – Overview 

Acquisitie laat zien via welke weg bezoekers op je website terechtkomen. Een organische bezoeker komt binnen vanaf de zoekmachine (search engine). Mensen die klikken op een betaalde advertentie worden weergegeven onder ‘Google Ads’. Overige bezoekers zijn te vinden onder

  1. Referral: (linkbuilding, andere websites die naar jou verwijzen)
  2. E-mail: bezoekers hebben een link gebruikt uit een eerder verstuurde mail
  3. Direct: zonder gebruik van een zoekmachine (returning visitor)
  4. Social: bezoekers komen op je website nadat social kanalen zijn bezocht
  5. Other: (onbekende) betaalde ads van waaruit bezoekers op je website komen

De data vanuit acquisitie kun je gebruiken om de doelgroepbenadering te optimaliseren. Vergelijk statistieken over verschillende maanden, en bepaal waar je in wilt investeren.

Gedrag

Tip: Analytics – Behaviour – Overview 

Een van de belangrijkste onderdelen van Google Analytics is gedrag. Hier staat alle verzamelde data over clicks per pagina, snelheid van pagina’s, aantal zoekopdrachten en content. Data voortkomend uit Gedrag is voor bedrijven erg interessant. Als uit verzamelde data blijkt dat veel mensen terechtkomen op één of enkele specifieke pagina’s, dan wil je dat bezoekers hier overgaan tot ‘actie’. Kies een geschikte call-to-action om van de bezoekers je nieuwe klanten te maken.

Conversies

Tip: Analytics – Conversions – Overview

Een conversie is het ultieme resultaat uit al jouw online activiteiten. Binnen het Analytics account is het mogelijk zelf de ‘gebeurtenissen’ in te stellen als conversie. Dit zijn niet alleen directe verkopen, maar ook het aanvragen van informatie of het invullen van een e-mailadres (lead). Binnen conversies onderscheiden we micro en macro. Een micro conversie is een ‘eerste stap’ in de sales funnel; de bezoeker laat een e-mailadres of informatievraag achter. Een macro conversie is als het ware het vervolg; de bezoeker van de website doorloopt een volledig koopproces.

Maak van de bezoeker een klant Google Analytics intro

Wat zorgt ervoor dat een bezoeker verandert in een klant? Gebaseerd op statistieken binnen doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies kun je keuzes verklaren. Alle informatie en data over de conversies kun je vinden bij Google Analytics. De grootste tip voor een bedrijf is om van tevoren te beslissen welke informatie je wilt ontvangen. Google Analytics beschikt over een zeer uitgebreid pakket aan informatie. Door zelf te segmenteren en voor jou relevante ‘gebeurtenissen’ in te stellen, kom je erachter hoe een bezoeker daadwerkelijk klant wordt.

Belang Google Analytics voor zorginstellingen

Door de marktwerking in de Zorg groeit de onderlinge concurrentie. Voor een zorginstelling is Google Analytics daarom erg belangrijk. Met behulp hiervan verkrijg je inzicht in de verschillende mensen die op je website komen. Voorbeeld: als een zorginstantie voor ouderen merkt dat het vooral jongeren zijn die op de website kijken, dan weten ze dat de inhoud van de website onvoldoende aansluit op de gewenste doelgroep. Dit geld ook voor bepaalde regio’s. Een zorginstantie uit Groningen wil veel bezoekers aantrekken uit de regio Groningen. Om dit allemaal te onderzoeken kunnen zij gebruik maken van Google Analytics, met een link naar de geo-locatie van bezoekers.

‘Data is knowledge’. In tal van branches zien we de mogelijkheden en invloed van Big Data. Dankzij de gespecificeerde data uit Google Analytics realiseer je jouw online doelstellingen.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24