de-kracht-van-social-media-marketing

Instagram voor bedrijven

Het online platform Instagram vond ooit zijn oorsprong in social media, maar steeds vaker wordt dit kanaal gebruikt als marketinginstrument. Tegenwoordig zijn er diverse bedrijven die subtiel, of juist helemaal niet subtiel gebruikmaken van de mogelijkheden. Een bedrijf doet dit middels een eigen kanaal, maar ook door als merk zichtbaar te zijn. Hierbij wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van zogenaamde influencers. We vertellen je in deze blog meer over de Instagram posts en verhalen.

De mogelijkheden van Instagram

Instagram heeft in de afgelopen jaren wereldwijd een enorme groei laten zien. Inmiddels kent dit sociale platform al ruim 1 miljard gebruikers. En een interessant gegeven: ruim 200 miljoen gebruikers bekijken tenminste eens per dag een bedrijfsprofiel. Tegelijk volgt 90% van de gebruikers een account van bedrijven. Als bedrijf is Instagram een ideaal podium voor informele berichten, foto’s en video’s. Tevens is het mogelijk om zakelijke blogs te delen met volgers en ‘sluikreclame’ te plaatsen op andere kanalen.

De eerste stap om als bedrijf actief geraken op Instagram, is door een speciaal Business-account aan te maken. Dit vormt de basis van alle zakelijke activiteiten. Met dit account krijgt het bedrijf toegang tot unieke tools en features. Een bedrijfsprofiel maak je aan vanuit een persoonlijk account. Verder wordt aangeraden om na het aanmaken van een Business-account op Instagram, ook het Business-account op Facebook te koppelen. Zo ben je als bedrijf op de twee grootste social media platformen vertegenwoordigd.

Wat is het verschil tussen een Instagram post en verhaal?

Er zijn geen vaste regels over wat je in beide elementen mag plaatsen, waardoor het daadwerkelijke verschil moeilijk te duiden is. Lees hieronder meer over de inhoudelijke elementen van een post en verhaal. Instagram post en feed

Instagram post

  1. Posts blijven zichtbaar in de tijdlijn, zolang jij dat wilt;
  2. Hierdoor is een Instagram post eenvoudig vindbaar;
  3. Veel structuur in meerdere posts mogelijk;
  4. Een feed met diverse posts vormt de presentatie van je bedrijf;
  5. Posts zijn strategisch. Bedrijven hebben vaak een plan van aanpak.

Instagram verhaal

  1. Tot 24 uur zichtbaar op je profiel;
  2. Foto’s zijn 5 seconden zichtbaar, video’s tot 15 seconden;
  3. Ideaal voor directe interactie met je bezoekers;
  4. Geluid aan. Ongeveer 70% van de Instagram verhalen wordt gekeken met geluid;
  5. Het plaatsten van een verhaal gaat vaak in het moment, zonder gerichte planning;
  6. Er is ruimte om te experimenteren, ofwel A/B testing en meer.

Een uniek verhaal kan je langer ‘vastpinnen’ in de top van een feed. Hiermee zien bezoekers ook na de gebruikelijke 24 uur een geplaatst verhaal. Aanvullend op de post en het verhaal is er nog IGTV (=Instagram TV). Hiermee krijgen bedrijven de kans om langere video’s te delen met volgers. De ideale optie om een verhaal extra krachtig neer te zetten.

Tips voor een juiste strategie

Een efficiënte stap om jouw Instagram account te laten groeien, is om insta-verhalen te gebruiken als aanvulling op de Instagram-feed. Probeer aanvullende informatie op een reguliere post te verwerken in het verhaal. De feed geldt altijd als startpunt. Mensen volgen doorgaans eerst de feed, en is deze interessant genoeg, dan kunnen verhalen ervoor zorgen dat volgers uitgroeien tot een loyale doelgroep. Beschouw verhalen en posts op Instagram daarom als twee verschillende functionaliteiten, welke een eigen rol hebben, en elkaar tegelijk aanvullen.

Hashtags in een post

Steeds meer bedrijven kiezen voor het Instagram-verhaal. Instagram hecht evenwel nog altijd veel waarde aan de feed. Hoe genereer je als bedrijf dan het optimale bereik op een gestandaardiseerde feed? Daarvoor dienen voornamelijk de hashtags (#) en mentions (@). De hashtag fungeert als een soort ‘tracker’. Door de juiste hashtags te kiezen, betrek je exact het publiek dat je wilt bereiken met je verhaal. Een eenvoudig voorbeeld:

  1. Gebruiker X is geïnteresseerd in alles rondom marketing
  2. De gebruiker zoekt naar marketing gerelateerde elementen in de algemene feed
  3. Jij gebruikt binnen de post #marketing en wilt geïnteresseerde volgers bereiken
  4. Gebruiker X ziet jouw post verschijnen in de persoonlijke feed
  5. Elke click van een gebruiker kan resulteren in nieuwe volgers

Evenals bij andere social media kanalen, draait het voor bedrijven op Instagram eveneens om het verzamelen van een actieve en relevante doelgroep. Middels het correct gebruik van hashtags en het plaatsen van de juiste content, realiseer je een gewenst bereik. Het is om deze reden extra belangrijk om goed na te denken over wat je post op een Insta-feed, vooral wanneer je vanuit een bedrijf acteert. Het toevoegen van de locatie aan een post is een andere belangrijke optie als het gaat om de vindbaarheid van jouw feed. Zoek mensen gericht op jouw locatie, dan kom je prominent naar voren. Dit is met name relevant wanneer je doelgroep ook daadwerkelijk in de door jou gekozen regio te vinden is. Ben je een organisatie uit Rotterdam? Gebruik dan de plaatsnaam als hashtag.

Als jij de juiste hashtags combineert met gerichte locaties en een hoge betrokkenheid genereert, dan kan jouw post in de “Top 9” terechtkomen, ofwel trending worden. Jouw berichten blijven vervolgens een aantal dagen staan; free publicity voor je bedrijf.

Mentions: een strategische keuze?

Een aanvullende optie op de hashtag, is het gebruik van de mention. Je refereert hiermee aan een persoon of bedrijf die direct betrokken is bij de post op Instagram. Twee of meer bedrijven kunnen met deze functie een strategische samenwerking aangaan op Instagram. Delen meerdere bedrijven dezelfde doelgroep, maar zijn het geen directe concurrenten, dan is de @mention een interessante optie naast de hashtag.

Instagram voor bedrijven

Het lanceren van een business-pagina op Instagram is eenvoudig gedaan. Het actief bijhouden van een eigen feed is vervolgens cruciaal in het behalen van succes. Een stappenplan om te beginnen met Instagram voor bedrijven:

  1. Vul zo compleet mogelijk alle gegevens van jouw bedrijf in; de bio geeft extra opties
  2. Gebruik beschikbare tools om je prestaties binnen Instagram te analyseren
  3. Ontwikkel relaties met strategische partners en target op de gewenste doelgroep
  4. Kies voor een bepaald evenwicht in Instagram posts en verhalen
  5. Bepaal vooraf wat je wilt bereiken: sales, nieuwe volgers of online zichtbaarheid
  6. Werk aan je imago en blijf dicht bij jezelf staan

Ben je overigens al bekend met Instagram Advertising? Door Facebook business te koppelen aan Instagram business, realiseer je het optimale bereik met online advertenties. Van banners tot korte video’s; op Instagram zijn talloze mogelijkheden om te adverteren en direct resultaat te realiseren. Wil je adverteren op Facebook en Instagram, om zo je bereik en online resultaat verbeteren? Dat kan met onze Facebook actie. Het systeem achter deze business-accounts bepaalt op ieder moment of Instagram óf Facebook efficiënter is met betrekking tot het ingezette budget en daaruit volgende resultaat.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24