de-kracht-van-social-media-marketing

Dilemma: u of je op de website?

Het is het ultieme dilemma voor beheerders van een eigen website: gebruiken we ‘u’ of ‘je’ als aanspreekvorm voor onze bezoekers? In deze blog gebruiken we voor het gemak ‘je’, maar dat wil niet per definitie zeggen dat dit ‘de standaard’ hoort te zijn. Wat zorgt ervoor dat de bezoeker op de juiste manier wordt aangesproken, en waarmee heb je de grootste kans op een langdurige samenwerking met potentiële klanten? We vertellen je graag meer.

Aanspreekvorm op de website

Voordat we het gaan hebben over de juiste aanspreekvorm op een website, is het direct goed om de kwestie te bagatelliseren. Een bezoeker komt niet op je website omdat je in de ‘u’- of ‘je’-vorm, hij of zij komt voor een product, dienst of stukje informatie. Vinden bezoekers precies waarvoor zij komen, dan zal de aanspreekvorm doorgaans minder van belang zijn. Wel kan de aanspreekvorm het verschil maken in de overweging van de bezoeker om een samenwerking met je aan te gaan. De juiste ‘tone of voice’ op je website is dus wel degelijk van belang. Waar kies je voor?

“Vinden bezoekers waarvoor zij op de website komen, dan is de aanspreekvorm al minder belangrijk

Het antwoord op die vraag is even simpel als voorspelbaar: het hangt af van het type doelgroep en de branche waarin je als persoon of bedrijf actief bent. Voor de meeste mensen geldt dat zij een bepaalde verwachting hebben van de aanspreekvorm in een specifieke situatie. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het bezoeken van een audicien of de tandarts, maar ook wanneer je het Gemeentehuis bezoekt. Plekken waar je graag met respect wilt worden behandeld, en dat is logischerwijs niet los te zien van de aanspreekvorm ‘u’.

Steeds minder u

Bovenstaand is natuurlijk een voorbeeld van een concrete situatie in het dagelijks leven. Hoe zit het dan op de eigen website? Ook hier vormen de branche en beoogde doelgroep de belangrijkste pijlers. Überhaupt wordt de aanspreekvorm ‘u’ in de laatste decennia al steeds minder gebruikt, en deels ziet men dit als een deftige en oubollige manier van aanspreken. De aanspreekvorm ‘je’ wordt in algemene zin steeds beter aanvaard, zonder tekort te doen aan de factor ‘respect’ voor de bezoeker. Men vindt ‘je’ modern en passend bij de tijd. Ook op website-niveau is de aanspreekvorm ‘je’ inmiddels algemeen geaccepteerd, hoewel ‘u’ ook nog vaak genoeg voor komt.

Vousvoyeren en Tutoyeren

De termen vousvoyeren en tutoyeren staan voor het spreken in de u-vorm en je-vorm, exact in die volgorde. Vous staat voor het Franse woord ‘u’, terwijl Tu staat voor het Franse woord ‘je’ of ‘jij’. De u-vorm verzekert zich echter van een zekere beleefdheid. Men zegt het nog vaak tegen iemand die aanwijsbaar ouder is, dan wel een hoge(re) status geniet. Tegelijk brengt het een bepaalde afstand met zich mee, terwijl je op de eigen website juist wilt levelen met de klant. Je wilt op hetzelfde niveau met elkaar spreken, om elkaar beter te begrijpen. Wil je dichter bij de klant of bezoeker komen te staan, dan spreek je bij voorkeur in de je-vorm. Niet onbeleefd, wel prettig.

“Spreek je jouw klanten in het dagelijks leven aan met u of je?

Jezelf op hetzelfde niveau begeven als de bezoeker: dat is de sleutel naar succes. Je wilt bezoekers boeien, in de hoop dat zij langer bij je blijven, vaker terugkomen of overgaan tot een aankoop. Schrijven in spreektaal maakt een tekst leuker. Ook de aanspreekvorm op je website is een vorm van spreektaal. Bedenk jezelf: spreek je jouw klanten in het dagelijks leven aan met u of je? Verwachten je klanten met ‘u’ aangesproken te worden, dan vertaal je dit naar je website. Wil je op het niveau van de bezoeker communiceren, dan kies je evenwel voor de je-vorm.

Wie is de doelgroep?

Is de je-vorm altijd beter? Nee, zeker niet. Wanneer je actief bent in de zorgsector, met als doelgroep ouderen, dan is de u-vorm nog altijd een algemeen verwachte aanspreekvorm. Ook bij de benoemde tandarts, audicien of op het Gemeentehuis is ‘u’ de standaard. Wanneer gebruiken we ‘u’ en wanneer ‘je’?

Je-vorm
Enthousiasmeren bezoeker webshop

‘’Leuk dat je de webshop bezoekt. Kan ik je ergens bij helpen?’’

Gemoderniseerde branche
‘’Wil je gebruikmaken van onze SEO-actie?’’

Je kiest er bewust voor om op het niveau van de bezoeker te gaan zitten en dat betekent dat je de afstand tussen jou en de potentiële klant zo klein mogelijk wilt maken. Dit maakt de stap naar de gewenste samenwerking kleiner.

U-vorm
Bezoeker Gemeentehuis aanspreken
‘’Wilt u uw rijbewijs verlengen? Maak dan hier uw afspraak.’’

Potentiële cliënte woonzorglocatie
‘’Bent u op zoek naar een geschikte plek binnen een gezellige woonzorglocatie?’’

In beide voorbeelden ben je eveneens aan het levelen met de bezoeker, maar je wilt tegelijk nadrukkelijk sturen op het ‘respect’ voor de lezer. Dit is een ouder persoon of iemand waar men waardering voor heeft.

Schrijven in de spreekvorm

Het blijft een lastig dilemma: spreken in de u- of je-vorm, ook op een website. Waar je in het dagelijks leven kan worden gecorrigeerd wanneer je iemand met ‘u’ aanspreekt, is dit doorgaans niet het geval op de eigen website. Het is daarom belangrijk om je vast te houden aan de manier waarop je klanten of bezoekers in het dagelijks leven zou aanspreken. Level met je bezoeker, en je zult zien dat dit een positieve uitwerking heeft op de resultaten van je website.

Wil je een nieuwe website laten bouwen en twijfel je over het gebruik van u of je? We helpen je graag verder, ook bij de ontwikkeling van een onepager of multipager, afgestemd op jouw voorkeuren. Nu tijdelijk voor de laagste prijs. Ontdek het op onze website-stelsamen actiepagina.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24