De kracht van social media marketing

Social media marketing staat voor de inzet van social mediakanalen als onderdeel van de marktbenadering. Het sociale medium biedt veel mogelijkheden om campagnes af te stemmen op een gesegmenteerde doelgroep. Tegelijk is dit nog altijd de plek waar de meeste actieve volgers van jouw merk te vinden zijn, en waar je een eigen community kunt opbouwen. Wat zijn de kansen van social media marketing voor jouw bedrijf en marketing in het algemeen?

Aanwezige platformen voor social media marketing

De meeste bedrijven maken binnen hun marketingmix ruimte vrij voor de inzet van social media. Tot zover niks nieuws. Het is echter voor het overgrote deel van de bedrijven niet mogelijk om alle platformen mee te nemen. Onderstaand een overzicht van de opties:

  1. Instagram
  2. Facebook
  3. Twitter
  4. LinkedIn
  5. Blog.nl
  6. YouTube
  7. TikTok

Het is vrijwel onmogelijk om al deze platformen tegelijk te bedienen. Daarom is het verstandig om één of enkele platformen te selecteren, en hierop te focussen. Wil je jouw doelgroep effectief bereiken en betrekken bij ontwikkelingen binnen je bedrijf, dan is het eveneens interessant om te bekijken op welk medium je de meeste kans van slagen hebt. Het ene sociale medium is namelijk de andere niet, ook qua type bezoekers. Het maakt van social media marketing een complex, maar interessant concept. Social media marketing

Afijn, welk type bezoeker kom je voornamelijk tegen op welk medium? Sommige media worden uitsluitend door een specifieke doelgroep bezocht, terwijl andere platformen juist een hele brede doelgroep weten aan te spreken.  Facebook, Twitter, Instagram en Youtube zijn voorbeelden van platformen waar geen gesegmenteerde doelgroep te vinden is, maar waar wel een hoog volume terechtkomt. Andere platformen en type bezoekers zijn:

  1. LinkedIn: zakelijke markt, B2B, professionals
  2. Blog.nl: opinie, zakelijk, effectieve linkbuilding
  3. TikTok: video’s, potentie voor zakelijke markt, customer 2 customer

Afhankelijk van je doelgroep is er voor ieder platform een relevante groep bezoekers te vinden.

De grootste social media platformen

Het platform met het hoogste volume voor social media marketing is zonder twijfel Facebook. Dit is nou niet direct het beste medium voor de zakelijke markt, maar je kunt er wel een grote en actieve community opbouwen. Naast Facebook beschikken ook Instagram en Twitter over een hoog aantal bezoekers, waardoor het interessant is om hier je social media marketing op te richten. YouTube is een videoplatform, waardoor je hier zowel statische als dynamische marketing kunt toepassen. Segmenteren op een specifieke doelgroep is hier wel lastig. Tot slot is LinkedIn hét platform voor zakelijke gebruikers.

Social media marketing hoeft niet altijd geld te kosten. Door het frequent plaatsen van sterke, doelgerichte content op je tijdlijn zal je bereik ook groeien. Dit is zeker het geval wanneer je huidige volgers berichten delen, en zodoende als ambassadeurs van je merk fungeren. Gesponsorde advertenties vereisen wel een budget, maar in ruil daarvoor krijg je veel meer mogelijkheden zoals segmentatie van de doelgroep, focus op een geo-locatie en een gegarandeerd aantal vertoningen.

Facebook advertising

Adverteren op Facebook is één van de meest effectieve manieren van social media marketing. In alleen Nederland bijvoorbeeld zijn er al circa 10 miljoen gebruikers van dit platform. Het is goed voor te stellen hoe groot je potentiële bereik hier is. Na het plaatsen van een advertentie, krijg je tevens inzicht in het bereik, aantal clicks en conversies via Facebook advertising. Vanuit de Power Editor van Facebook beheer je eenvoudig al je advertenties. Hier zijn tevens alle cijfers zichtbaar, zoals bijvoorbeeld de Click-Throug-Rate (CTR), de relevantiescore en de frequentie.

Kortom, er staan veel cijfers die jou vertellen hoe jouw advertentie scoort. Adverteren op social media is doorgaans erg efficiënt, zowel in meetbaar bereik, als ook in de kosten. Je beheert namelijk zelf het budget dat je dagelijks (!) uitgeeft aan de advertising. Dit in tegenstelling tot adverteren in gedrukte media, waar je eenmalig een (hoog) bedrag moet vrijmaken, terwijl het daadwerkelijke bereik en de resultaten hieruit lastig te meten zijn.

Adverteren op andere social media platformen werkt doorgaans op eenzelfde manier. Het ontwikkelen van een campagne geeft je veel vrijheid in de keuze van de doelgroep, geo-locatie en markt. Zo kies je bij LinkedIn duidelijk voor de zakelijke klant.

Organische social media marketing

Investeren in social media marketing vereist niet altijd een budget. Veel bedrijven hebben een pagina op social media om relevante nieuwtjes of informatie met betrokken volgers te delen. Dit laat zien dat social media marketing niet altijd commercieel hoeft te zijn, maar dat een eigen pagina wel degelijk van waarde is voor de betrokkenheid van de doelgroep.

De kracht van social media is dat jouw bericht direct gedeeld, doorgestuurd of bekritiseerd kan worden. Als bedrijf wil je natuurlijk zeker weten dat jouw berichten relevant zijn. Je begint dus met een plan van aanpak. Een bedrijf als bol.com is een uitstekend voorbeeld van een bedrijf dat met een gerichte combinatie van paid- en organische social media een betrokken doelgroep heeft weten te creëren. Succes met een benadering van twee kanten.

Kansen

Een groot voordeel van social media marketing is het opbouwen van klanttevredenheid en loyaliteit. Je hebt dankzij social media een constante interactie met je klanten. Door frequent aanwezig te zijn op de sociale kanalen, betrek je de doelgroep bij ontwikkelingen van je bedrijf. Actieve volgers worden je ambassadeurs. Tegelijk liggen er op social media mooie kansen om je doelgroep te activeren, afwisselt met ´gratis´ berichten en advertising. Heb je de juiste kanalen gekozen, dan is de Return On Investment (ROI) direct meetbaar.

Trendgevoelig

Social media is als geen ander gevoelig voor trends. Als bedrijf is het verstandig om trends in de gaten te houden en hier op te sturen in je benadering van de markt. Tegenwoordig heb je ook social media marketingtools. Met deze overzichtelijke tools zijn diverse kanalen nog beter te onderhouden en resultaten beter meetbaar. Een grove fout van bedrijven is het overslaan van deze stap. Bedrijven die resultaten onvoldoende analyseren, scoren over het algemeen een stuk minder in de volgende activiteiten die zij ontplooien.

Belangrijke facetten om mee te nemen wanneer je social media marketing toepast: SMM - Social Media Marketing

  1. Bepalen van de doelgroep: kies je de verkeerde doelgroep, dan zal je merken dat de resultaten tegenvallen. Neem daarom de tijd om de juiste doelgroep te bepalen.
  2. Het testen van verschillende advertenties is een interessante optie. Dit is onder meer mogelijk door middel van AB-testing. Waarbij je twee of meer uitingen gaat vergelijken op basis van gemeten resultaat. Voor deze methode moet overigens wel voldoende budget beschikbaar zijn. Op basis van een analyse bepaal je de richting.
  3. Tijd speelt eveneens een rol. Bij organische social media marketing moet je er rekening mee houden dat het even tijd nodig heeft om de gewenste resultaten te realiseren. Dit is een investering voor de lange termijn. Betaalde advertising geeft een direct resultaat, maar dit is kostbaar voor de langere termijn.

Social Media Remarketing

Social media maakt zich erg geschikt voor remarketing. Dit is een manier om in beeld te blijven bij eerdere bezoekers van je website, door een advertentie te plaatsen op een strategische plek. In de database zie je welke (potentiële) klant een bezoek heeft gebracht aan je website. Deze mensen kennen je website, maar komen niet per definitie terug. Via social media remarketing komt de bezoeker wellicht toch weer terug op de website, om de interesse van eerder om te zetten in een conversie. Een database waar klikgedrag gedetailleerd wordt weergegeven, geeft je de kans om nog effectiever te adverteren.

Facebook Remarketing

Facebook remarketing werkt door het selecteren van oude bezoekers van jouw website. Je kunt dus een gesponsorde advertentie posten op de Facebookberichtenpagina van een gekozen publiek. Dit wordt gedaan via de Facebook Advertising Exchange (FBX). De advertentie komt afwisselend dynamisch terug tussen berichten op de tijdlijn van de gebruiker, als ook statisch aan de rechterzijde van de tijdlijn.

Social media vacatures

Een interessante manier voor het werven en selecteren van nieuwe medewerkers is het plaatsen van vacatures op social media. Het meest bekende platform voor het werven van nieuwe medewerkers is LinkedIn. Dit platform richt zich in het speciaal op bedrijven en werknemers. Met een eigen bedrijfsaccount deel je eenvoudig vacatures, en geeft deze een extra push door te adverteren. Dit adverteren biedt tevens mogelijkheden om naar wens te segmenteren op de ideale kandidaat voor de vacature.

Facebook is de informele variant van LinkedIn. Uit onderzoek van het UWV blijkt namelijk dat Facebook voor werkgevers het meest populaire platform is om vacatures uit te zetten. Niet toevallig natuurlijk, want met een relatief klein budget ben je al onderweg. Moet een kandidaat voldoen aan bepaalde voorkeuren, zoals het woongebied of de leeftijd, dan stel je deze criteria in bij het ontwerp van de advertentie. Omdat je campagne een vooraf bepaald aantal vertoningen heeft en alleen zichtbaar is voor de gewenste doelgroep, is de kans van slagen aanzienlijk.

Ook aan de slag met social media marketing? Laat je informeren over de mogelijkheden van online advertising bij MediaGarant.

 

Digitalisering in het onderwijs

Zowel op de werkvloer als daarbuiten zet de digitalisering zich onverminderd door. Leerlingen en studenten zijn steeds meer online te vinden, zeker in deze tijden. Ze verwachten dat een school of onderwijsinstelling volgt. Heeft jouw school het digitale lesgeven bijvoorbeeld al op orde? De meest recente technologische mogelijkheden vragen om veranderingen in het onderwijssysteem. Al vanaf de basisschool worden de belangrijkste doelgroepen, kinderen en hun ouders, op een digitale manier betrokken bij het onderwijs. De ideale situatie om ruimte te maken voor marketing.

Vanuit het onderwijs proeven we, volgens ons, nog te weinig de interesse voor, en de voordelen van marketing. Veel aandacht gaat de laatste jaren uit naar werving van nieuw personeel via effectieve marketingplatformen, terwijl de efficiency achterblijft. Ga maar na, het aantrekken van een nieuwe docent kost scholen tegenwoordig soms duizenden euro’s, nog voordat de leerkracht een stap in het gebouw heeft gezet. Dat moet én kan efficiënter.

Marketing met name in hoger onderwijs

Dat marketing en onderwijs goed samengaan, dat bewijzen diverse hogescholen. Diverse instellingen, zoals de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Hanzehogeschool Groningen, beschikken over een zelfstandig acterende marketingafdeling. Hier functioneren doorgaans leden van het algemeen- of faculteitsbestuur als ‘specialisten’. Zij beheren vooral de social media en verzorgen de promotie van evenementen (Open Dagen, Webinars). De gewenste expertise is evenwel niet altijd aanwezig om gestelde marketingdoelstellingen te realiseren, en daarom worden gespecialiseerde marketingbedrijven ingeschakeld voor de uitvoering van losse of doorlopende campagnes. Een prima keuze.

Waar steeds meer hogescholen en universiteiten eveneens in slagen, is studenten op de juiste manier betrekken bij marketing. Dit werkt twee kanten op: de marketingstaf van een hogeschool heeft meer mogelijkheden voor praktijkgericht onderwijs, en studenten worden in staat gesteld om mee te denken over de externe marketing en communicatie. Het zorgt voor een unieke ‘click’ tussen de praktijk en theorie. Waar nodig kan overigens nog altijd worden gekozen voor de expertise van een professioneel marketingbureau.

Welke vorm van marketing kiezen?

Wil je als onderwijsinstelling, op ieder denkbaar niveau, marketing gericht en efficiënt inzetten? Dan zijn er meer dan voldoende opties. Voor scholen en instellingen kiezen voor marketing omdat zij onvoldoende zichtbaar zijn voor de doelgroep. Hoe zorg je wél voor zichtbaarheid? Dit is afhankelijk van de doelstelling. Twee concrete voorbeelden:

Nieuwe studenten aantrekken

Wil je als hogeschool of universiteit studenten aantrekken, dan is zichtbaarheid cruciaal. Wie niet gezien wordt, die zal in de meeste gevallen ook niet gevonden worden. Waar en hoe vind je studenten? Het is belangrijk om de marketingstrategie aan te passen op de (jonge) doelgroep, welke vooral zoekt naar interactie en een uniek inkijkje. Maak video’s, laat studenten vloggen en kies voor een actieve social media campagne. Je wilt zichtbaar worden op de tijdlijn van je doelgroep, en herhaling zorgt voor succes. Stem je marketing af op de specifieke doelgroep en creëer een pakkende call-to-action om een duurzame relatie op de bouwen met de student van de toekomst. Een gezonde balans tussen interne marketing met externe ondersteuning maakt de campagne succesvol.

Vacature binnen de organisatie Vacaturemarketing

De tekorten binnen het onderwijs leiden er steeds vaker toe dat onderwijsinstellingen en scholen de ‘vacaturemarketing’ uitbesteden aan grote vacaturebedrijven als Maandag en Meesterbaan. De rol van deze bedrijven binnen het onderwijs heeft ervoor gezorgd dat de kosten voor werving van personeel onredelijk zijn opgedreven. Het vinden van onderwijspersoneel is natuurlijk niet eenvoudig, maar het kan goedkoper én efficiënter, door meer in eigen beheer te houden. Samenwerken met een kleiner marketingbureau geeft je meer zeggenschap in het wervingstraject, en lead generatie voorziet in een lijst met potentiële kandidaten. Deze leads haal je bijvoorbeeld uit een targetcampagne via social media (LinkedIn of Facebook), dan wel door middel van een zoekwoordencampagne via de zoekmachine. Deze strategie is kostenvoordelig, en het geeft je meer handvaten om zelf de beste kandidaat voor de beoogde functie te vinden.

Voordelen marketing binnen het onderwijs

Heeft jouw onderwijsinstelling al nagedacht over een efficiënte marketingstrategie, waarbij strategische samenwerkingen aangegaan kunnen worden met een professioneel marketingbedrijf? Met de juiste ondersteuning kan je als onderwijsinstelling veel meer in eigen beheer houden, terwijl er meer controle is over de uitgaven. De mogelijkheden van een strategische samenwerking met een marketingbureau zijn daarnaast meer vrijblijvend: je bepaalt zelf de omvang en looptijd van een campagne, kiest de gewenste doelgroep, ontwikkelt een doelstelling en profiteert tegelijk van externe expertise. Kosten efficiënt en doeltreffend.

MediaGarant helpt jou met marketing in het onderwijs! Ontdek onze acties voor onderwijsinstellingen en neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24