Bedrijven en social media: kans of bedreiging?
Social media is voor bedrijven een relevant onderdeel geworden van de marketingstrategie. Het biedt snelle mogelijkheden om de doelgroep te bereiken. Op wat voor manier en met welk doel, dat verschilt per ondernemer. Social media kent met al haar diverse platformen veel kansen, maar er zijn ook valkuilen. Wat zijn de meest gebruikte social media kanalen en vormen deze een kans of juist een bedreiging voor jouw onderneming?
5 bekende social media platformen
Jaarlijks vinden er binnen de social media platformen verschuivingen plaats in het aantal bezoekers en het totale marktaandeel. Zo blijkt uit onderzoek dat het aantal gebruikers van Facebook voor de eerste keer is afgenomen, terwijl Whatsapp als grootste sociale medium het aantal gebruikers juist verder zag toenemen. Op dit moment zijn de 5 meest gebruikte social media platformen in Nederland:
Het type bezoeker per platform kan overigens flink verschillen. Welk kanaal zou jij als ondernemer moeten gebruiken, om zodoende de juiste doelgroep op een snelle manier te bereiken?
Whatsapp wordt vooral gebruikt door personen, maar ook steeds vaker door bedrijven. Het lijkt misschien vreemd, maar de directe kans om met een klant of prospect in contact te komen, verklaart dat steeds meer ondernemers kiezen voor Whatsapp. Binnen dit medium vind je twee varianten:
- Officieel zakelijk account: onderdeel van een authentiek merk, groen vinkje zichtbaar in het profiel van de gebruiker.
- Zakelijk account: Whatsapp Business is gebruikt om het account aan te maken, maar deze is door Whatsapp nog niet aangeduid als authentiek merk
Voor bedrijven is Whatsapp een extra optie voor klantenservice/contact. Wil je dit op de juiste wijze inzetten, en biedt je deze mogelijkheid op je website, dan is het wel belangrijk om adequaat te (kunnen) antwoorden op klantvragen. Bij Whatsapp zal de gebruiker een snelle respons als ‘logisch’ ervaren.
Facebook heeft wereldwijd 2.45 miljard bezoekers, en ook in Nederland is het aandeel Facebook zeer hoog, hoewel het aantal gebruikers in 2019 voor het eerst is afgenomen. Voor ondernemers een ideaal kanaal om te gebruiken, want hier bouw je aan je community. Men heeft hier zelfs een speciale term voor: Facebook marketing. Dit verwijst naar het maken en actief gebruiken van een Facebook-pagina als communicatiekanaal om contact te houden met, en klanten aan te trekken.
Kansen Facebook marketing
Facebook marketing biedt verschillende mogelijkheden om je bereik als bedrijf een impuls te geven. Ondernemers gebruiken een eigen kanaal, opgezet via Facebook Business, om dagelijks of periodiek berichten te plaatsen; soms met een commerciële insteek, maar ook vaak met informatie. Het is de ideale mogelijkheid om je volgers snel en efficiënt te vinden. Tevens kan men vanuit Facebook Business adverteren op zowel Facebook als een eventueel gekoppelde Instagram. Hier liggen met de name kansen in Facebook marketing, want binnen de advertenties is verregaand te segmenteren op de doelgroep die je wilt bereiken. Bekijk voor meer informatie ook eens onze blog de kracht van social media marketing.
Bedreigingen Facebook marketing
Facebook marketing kent evenwel ook bedreigingen, dan wel valkuilen. Een zakelijke Facebookpagina koppelt men doorgaans aan de website. Een pagina die echter beschikt over een klein aantal volgers, zal eerder afbreuk doen aan je merk dan goed doen. Ook zijn Facebook-pagina’s toegankelijk voor alle soorten mensen; niet alleen je loyale volgers, maar ook ontevreden klanten. Aangezien het op Facebook mogelijk is om 24/7 ergens te reageren, kunnen negatieve recensies of reacties langere tijd online staan, zonder dat je dit doorhebt. Het resultaat is slechte publiciteit, welke ook nog eens onder het grote publiek zichtbaar is.
Facebook-pagina’s worden doorgaans gekoppeld aan de website van een bedrijf, maar dat hoeft niet te betekenen dat je informatievoorziening op beide kanalen hetzelfde moet zijn. Facebook marketing is juist geschikt voor korte berichten, met een unieke invulling. Branding is voor veel ondernemers dé reden om Facebook naast de eigen website op te zetten. Het grote aantal gebruikers van Facebook speelt hierin een cruciale rol.
YouTube
YouTube is het derde sociale netwerk van Nederland. Op dit medium worden video’s geplaatst en bekeken. Voor ondernemers biedt YouTube een uitstekend platform. Andermaal bereik je een groot publiek, maar dat is niet het enige voordeel. De video’s die je als ondernemer plaatst op YouTube, kan je doorplaatsen op de eigen website. Hiermee ontwikkel je niet alleen meer interactie op je platform, maar de video’s voegt ook waarde toe aan je website. Dit resulteert in een verbeterde zoekmachine ranking en vindbaarheid.
Tegelijk wordt YouTube steeds intensiever ingezet als advertising platform. Voordat een video start, draaien er al één of twee advertenties. Tijdens met name de langere video’s is het eveneens mogelijk om advertentieruimte in te bouwen. Er bestaan daarbij opties om de doelgroep te segmenteren op basis van voorkeuren, leeftijd en geo-locatie. Zodoende geef je een optimale invulling van SEO én SEA.
Wil je dus werken aan je zichtbaarheid, meer waarde toevoegen aan je website en directe resultaten genereren? Dan is YouTube één van de meest veelzijdige social media platformen voor een bedrijf. YouTube voor bedrijven kent interessante mogelijkheden met betrekking tot SEO, SEA, conversies en branding.
Instagram is een groeiend social media platform voor het delen van foto’s en video’s. Daarbij heeft Instagram nieuwe functies geïmplementeerd om die waardevol kunnen zijn voor zowel ondernemer als gebruiker. Met name e-commercebedrijven kiezen daarom steeds vaker voor Instagram. Het heeft een groot en divers publiek dat graag met merken in contact komt, wat resulteert in een hoge betrokkenheid in het algemeen.
Kansen Instagram
Bedrijfsprofielen met meer dan 10.000 volgers krijgen “swipe up”-links waar zij gebruik van kunnen maken. Deze link kunnen ze toevoegen aan Instagram-verhalen. Bij het invoegen van een link die rechtstreeks naar de website leidt, creëer je een groter aantal bezoekers en twee plekken waar je vindbaar bent. Ook heeft Instagram diverse ingebouwde functies waarmee je vindbaarheid nog verder verbeterd:
- Klikbare hashtags. Deze kunnen nu aan je profielbeschrijving worden toegevoegd door ‘#’ en vervolgens de gewenste zin in te voeren, net zoals bij een bericht.
- Klikbare profielkoppelingen. Zakelijke gebruikers kunnen in de Instagram-bio bijvoorbeeld een koppeling maken met ‘bezoek website’.
- Statistieken: een nieuwe optie van Instagram. Je krijgt inzicht in het type bezoeker van je profiel. Statistieken worden uitsluitend toegepast op een bedrijfsprofiel.
Berichten die het goed doen je profiel, kan je eveneens upgraden naar gesponsorde berichten, om zo een nog hoger bereik te genereren.
Doet je bericht het goed op social media? Kies dan ook eens voor gesponsorde berichten.
LinkedIn is een professioneel netwerkplatform dat in 2003 werd gelanceerd voor professionele gebruikers en netwerken. Hoewel in eerste instantie bedoelt voor individuele professionals, biedt dit platform steeds vaker kansen voor bedrijven. Voorbeelden daarvan zijn het plaatsen van vacatures, het promoten van nieuwe producten/diensten en het op- en uitbouwen van een professioneel netwerk.
Kansen LinkedIn voor bedrijven
LinkedIn richt zich vrijwel uitsluitend op de zakelijke markt, en betrekt hierin zowel particulieren en bedrijven. Ben je als ondernemer op zoek naar een professional in de Zorg of het Onderwijs, dan is LinkedIn bijvoorbeeld uitermate geschikt. Mensen zoeken hier naar vacatures en de snelle reactie-functie zorgt voor interactie. Ook volgt men op LinkedIn interessante bedrijven, óók de potentiële klant. Wil je producten of diensten actief promoten en beschik je over een zakelijke doelgroep? Kies dan voor LinkedIn. Eveneens bestaan er mogelijkheden om te adverteren op LinkedIn. Wil je meer kwalitatieve leads genereren via LinkedIn? Kies dan voor de volgende opties:
- Informatieve whitepapers worden goed gelezen
- Een e-book met de belangrijkste onderwerpen benoemd
- Gratis demo op een nieuw product
- Voorbeelden van succesvolle marketingactiviteiten voor bedrijven
- Afsluiten met LinkedIn Lead Gen Forms: ‘abonneren’, ‘volgen’, ‘downloaden’
Door tot slot de doelgroep optimaal te segmenteren, behaal je het optimale resultaat uit je activiteiten op LinkedIn.
Bedreigingen LinkedIn voor bedrijven
Evenals veel andere social media kanalen, gaat er tijd zitten in het bijhouden en optimaliseren van een LinkedIn pagina. Een ‘stille’ bedrijfspagina kan afbreuk doen aan je merk en bereik. Stel jezelf de volgende vragen voorafgaand aan het opzetten van een LinkedIn bedrijfspagina:
- Is mijn doelgroep wel zakelijk?
- Kan ik snel genoeg reageren op Lead Gen Forms op het profiel
- Beschik ik over doorlopende activiteiten die interessant zijn voor het netwerk?
Daarnaast is een LinkedIn plug-in op de website wel interessant, maar in principe speelt de omvang van je actieve netwerk ook een rol. Het netwerk bepaalt namelijk voor een gedeelte de uitstraling van je bedrijf voor een potentiële klant.
Branche specifieke social media strategie
Voor welk social media platform je kiest, is voor een deel afhankelijk van de doelgroep. Zoals we eerder al benoemden, beschikken de diverse platformen over een specifieke doelgroep. Binnen de 5 grootste social media platformen zijn die verschillen goed zichtbaar. LinkedIn en YouTube verwelkomen veelal zakelijke bezoekers. Facebook en Instagram hebben een jongere, maar meer beïnvloedbare groep bezoekers. Whatsapp wordt tegenwoordig door zowel jongeren als ouderen gebruikt, en kan als plug-in dienen op je website.
Ben je als ondernemer actief in de Zorg, het Onderwijs, Recreatie of Transport? Dan kies je bij MediaGarant voor een groot en branche specifiek bereik. Wij beschikken over een Facebook Business account met directe mogelijkheden om via social media te adverteren. Ook is het mogelijk om jouw bericht te tonen aan een branche specifieke doelgroep. Lees meer over onze diensten en mogelijkheden in social media bij MediaGarant.
Social media voor bedrijven: kansen én bedreigingen
We openden deze blog met de vraag of social media voor bedrijven een kans of bedreiging zou zijn. Het antwoord is beide. De keuzes die je maakt zijn essentieel om de waarde van social media aan je algehele marktbenadering te beïnvloeden. Ben je in staat om met geringe activiteiten een grote community op te bouwen óf behaal je het optimale resultaat uit advertising via social media? Dan zijn deze platformen vanzelfsprekend efficiënt. Weet je echter geen actief netwerk op te bouwen en vallen je resultaten uit gedane activiteiten ook tegen, dan loop je een risico dat social media enkel in je nadeel werken. Bepaal daarom goed hoe je de doelgroep wilt benaderen en via welke wegen je het optimale resultaat kunt realiseren.
Heb je hulp nodig bij het bepalen welke social media platformen voor jou het beste werken? Dan helpt Zichtbaar24 je graag verder! Wil je direct starten met adverteren op social media? Dan gaan we samen aan de slag.