de-kracht-van-social-media-marketing

8 tips voor het opzetten van Google mijn bedrijf

8 tips voor het opzetten van Google mijn bedrijf in 2022

Google mijn bedrijf, ook wel Google my business of Google places genoemd, is opgezet voor fysieke winkels om lokaal beter vindbaar te worden. Tegenwoordig zijn er echter veel meer voordelen die uit Google mijn bedrijf kunnen worden gehaald. Maar wat zijn nu deze voordelen en hoe voer je ze uit? Wij zetten ze voor je op een rijtje.

Wat is Google mijn bedrijf?

Allereest nemen wij je kort mee in wat nu eigenlijk Google mijn bedrijf is. Dit is een gratis online tool waarmee jij je bedrijfsinformatie vindbaar kan maken voor de bezoeker. Je kan hierbij zowel de informatie bij Google Search als bij Google maps beheren tijdens lokale zoekresultaten.

Wat moet ik aanpassen in Google mijn bedrijf?

Er zijn meerdere functies die mijn bedrijf aanbiedt, maar welke zijn nu relevant en welke niet? Allereerst is het belangrijk dat je de basisinformatie zoals openingstijden, adres en contactgegevens toevoegt. Vervolgens kun je deze informatie uitbreiden met enkele toevoegingen.

Tip 1: Plaats berichten

Om relevant te blijven voor Google mijn bedrijf en om jouw klanten te informeren over nieuwsberichten en andere zaken is het handig om elke 7 weken een bericht te plaatsen onder het kopje Posts. Deze berichten worden zichtbaar onder de bedrijfsinformatie wanneer het bedrijf wordt opgezocht in Google.

Tip 2: Voeg producten of diensten toe

Via het knopje producten kun je jouw diensten en producten zichtbaar maken in Google. Selecteer een foto van het pro

duct of dienst, voeg een productnaam, selecteer een categorie waarin jouw product of dienst onder valt. Selecteer de prijs en geef een productbeschrijving van maximaal 1000 tekens. Ook kun je een koppeling toevoegen die de bezoeker rechtstreeks naar de winkelwagen of een andere landingspagina brengt.

Tip 3: Voeg afbeeldingen toe

Onder het kopje foto’s kunnen verschillende afbeeldingen worden toegevoegd. Je hebt hier de keuze tussen 360 graden foto’s, videobestanden, interieur, buitenkant, op het werk en teamfoto’s. Ook hier is het belangrijk dat je om de 7 dagen een foto plaatst om relevant te blijven voor Google. In deze foto’s moeten in ieder geval:

  • Drie foto’s van de buitenkant
  • Drie interieurfoto’s
  • Productfoto’s van de meest populaire producten en diensten
  • Één teamfoto

Het is ook mogelijk om klanten foto’s toe te laten voegen. Dit kan weer voor vertrouwen wekken bij andere klanten omdat je hier zelf geen controle over hebt.

De ideale afmetingen voor je bedrijfslogo zijn:

250px breed bij 250px hoog

1:1 beeldverhouding
Maximaal 5 MB

 Tip 4. Vraag reviews aan van klanten

Wanneer je bestaande klanten om reviews wilt vragen, kun je via PlaceID Lookup Tool de PlaceID van jouw locatie opzoeken. Kopieer vervolgens deze PlaceID en plak hem in de volgende URL:

https://search.google.com/local/writereview?placeid=(vul hier je PlaceID in)

Deze URL kun je vervolgens delen met je klanten om ze een review te laten plaatsen op jouw bedrijfsvermelding.

Let op! Reageer ook op negatieve reviews van je klanten. Dit straalt betrouwbaarheid uit en laat zien dat je weet wat er speelt in het bedrijf.

Tip 5. Breid je bedrijfscategorie/service uit

In het kopje service kun je een primaire categorie kiezen die aangeeft wat jou producten of diensten zijn. Daarnaast kun je extra relevante categorieën toevoegen om je vindbaarheid te vergroten. Zorg er hier wel voor dat het categorieën zijn die bij jou bedrijf passen.

 Tip 6. Beantwoord: ken je deze plaats?

Wanneer je jouw bedrijf opzoekt in Google, zie je rechts onder de bedrijfsinformatie het kopje Ken je deze plaats? Door deze vragen te beantwoorden geef je Google een duidelijker beeld over hoe jouw bedrijf eruitziet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rolstoelvriendelijkheid. Wanneer een bezoeker bij jou in de buurt zoekt naar ‘rolstoelvriendelijk restaurant’ weet Google dat ze bij jou aan het juiste adres zijn en kom je in de zoekresultaten voor!

Tip 7: Voeg labels toe

Labels zorgen voor een betere vindbaarheid in Google. Tijdens regionale zoekopdrachten komen voornamelijk Google mijn bedrijf websites naar boven. Je kunt met de label een zoekwoord uitkiezen die het meest van toepassing is op jouw bedrijf. Dit label komt boven jouw bedrijfsnaam te staan in Google maps.

  1. Open Google Maps.
  2. Zoek naar een plaats of adres waar jouw bedrijf is gelokaliseerd
  3. Kies Een label toevoegen

Tip 8: Koppel je Google ads account

Wanneer je beschikt over een Google ads account, kun je deze koppelen aan je Google mijn bedrijf. De locatie van je bedrijf zal dan ook zichtbaar worden bij de betaalde advertenties. Dit zorgt voor vertrouwen en autoriteit.

z in de kleuren paars en blauw logo zichtbaar24